Är i full gång med att snygga till en Köping S8S som införskaffades för en månad sedan. Ska måla om den samt byta lite slitna lager mm. Behövde ett bra sätt att få rent alla rejält skitiga små och stora delar på. Kikade på smådelstvättar, men såg ingen för vettig peng som skulle passa.

Uppfann denna tvätt häromdan. En 1m3 ibc-tank fick jag av en kompis, bytte till mig en liten pump mot ett gammalt gitarrfodral, diskborste stals i köket, 20 liters dunk på biltema införskaffades.Kostnad ungefär 100kr totalt. Lite stor för mitt garage, så den kan åka på tippen utam dåligt samvete när jag är klar. :)

Avfettningen kommer rinna ut i ibc-tankens bottenavtappning, pumpas upp till diskborsten igen med lilla pumpen.

uploadfromtaptalk1392249466484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1392249480929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1392249500381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1392249522025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Är även sugen på att bygga Jim Lundbergs (Jims mekhörna, Classic motor) diskmaskin, den är genialisk!

http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090519/mala-motorn/
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jims lösning är suverän: Världen är full av halvtrasiga diskmaskiner som kan få ett nytt liv!
 
Nån som byggt jims tvätt än?
Har precis köpt en diskmaskin och ska tvätta lite imorgon hade jag tänkt
Törs man köra avfettning i maskinen? Brandrisk?
 
Har haft en diskmaskin stående några månader i verkstaden men inte kommit till att bygga om den ännu.
 
Kan inte se några bilder.
 
Perfekt med diskmaskin. Enda är att vissa måste ha tanken med "tvättvattnet" stående högre upp så det blir fall mot den då de ej har sugande pump, men det är ju ett mindre problem. Kör med avfettning och vatten på varmaste programmet (y)
 
M furulundman skrev:
Kan inte se några bilder.
Samma problem här

Det var en bra länk där i början annars! Gillar det dom gjorde med diskmaskinen!
 
Kan man blanda kall avfettning med vatten?
 
nino nino skrev:
Kan man blanda kall avfettning med vatten?
Ja, kallavfettning löser sig utmärkt i vatten. Däremot fungerar vätskan betydligt sämre som fettlösare om den innehåller vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.