Har idag en av Julas Meec-klippare. Har fungerat rätt smärtfritt i 3-4 år, men nu har ett framhjul lossnat och har väl antagligen gjort någt fel vid utbyte så nu sitter inte hjulen fast ordentligt. Den har väl gjort sitt jobb någorlunda bra, men nu är det nog dags att byta ut den.

Hade ändå tänkt köpa en ny till nästa säsong, men kanske får tidigarelägga köpet lite. Är väl inte så många veckor kvar av säsongen och skulle väl i värsta fall kunna handklippa alternativt låta gräset vara långt fram till våren, men vore samtidigt skönt att få den installerad redan i år isåfall.

Gräsmattan är helt utan konstigheter egentligen (se bild). Plattor/mur runt hela och inga andra hinder, så det behöver inte vara något avancerat. Det enda egentliga kravet jag har är att den skall kunna docka problemfritt, och inte på sådant idiotiskt sätt som min nuvarande (köra fram och snurra ett halvt varv och backa) utan typ spjut eller liknande.

Vill komma undan så billigt som möjligt (inte ett öre över fyrsiffrigt) och jag vet att kvalitet kostar, men för en såpass enkel gräsmatta behövs inga finesser utan den skall bara ut och klippa.

Har kollat lite på Worx Landroid S-modeller, men laddstationen känns lite sådär med sidokontakter, men det kanske funkar utmärkt.

Någon som har något bra förslag på klippare? Kanske värt att vänta till i vår och hoppas på något bra erbjudande?
 
  • Enkel rektangulär gräsmatta omgiven av vägar och hus, sett uppifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gardenas eller Husqvarnas minsta modeller kostar bara fyrsiffrigt och behöver definitivt inte bytas efter 3-4 år. Borde fungera perfekt på din tomt.
 
nikasp
Svärmors Gardena R40Li klipper en klart större tomt. Har tuffat på i fyra långa säsonger i Katrineholm och endast tvättat den någon gång samt knivbyte. Äpplen kan den fastna på men annars funkar den prima. 8695 på Bauhaus nu.
 
Jag har läst lite på diverse sidor och Gardena R40 verkar ju klart vettig. Får se om det kanske blir en sådan.
 
nikasp
Jag skulle säga att den fått väldigt lite omvårdnad men nöter på riktigt bra. Det finns en sån där guideslinga så jag har ställt in så att den ibland kör runt hela huset, hästskoform på tomten, och börjar på framsidan. Tror inte den är så bra på kuperad tomt men plana ytor fixar den bra och bäst av allt är att den är riktigt tyst.

B Bergling skrev:
Jag har läst lite på diverse sidor och Gardena R40 verkar ju klart vettig. Får se om det kanske blir en sådan.
 
Jag har också julas MEEC klippare, som jag inte använder längre. Vill du så kan du köpa den billigt av mig, har enbart gått 2 säsonger!
Om du ändå kan tänka dig att behålla samma dockninglösning som du har idag dvs :)
 
A
Min Worx har gått tre säsonger och fungerar fortfarande utmärkt. Är glad att jag inte köpte en tre gånger dyrare. Har ca 400-500 kvm gräs skulle jag tro. Skulle tro att även dyrare modeller har en begränsad livslängd.
 
har en Robomow RX20 Pro, funkar hyggligt på våran tomt, eran gräsmatta ser betydligt lättare ut.
 
Köp Husqvarna! Men Gardena är väl en sådan? Har haft 2 st utan problem, mor/far har en, mormor har en, överlägsna, inte så mycket dyrare än nåt skräp man ej kan uttala..

Vinner de flesta tester, samt att de är smarta, fastnar sällan, och bra på att lösa problemet att komma loss..
 
Till den där lilla ytan behöver du en sån här:
Manuell gräsklippare av märket Husqvarna på ett gräsmatta nära grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överlägsen i pris och livslängd.
Klart på femton minuter.
 
  • Gilla
Alko och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Till den där lilla ytan behöver du en sån här:
[bild]
Överlägsen i pris och livslängd.
Klart på femton minuter.
Exakt en sådan har jag redan. :) Använde den i två år innan jag tröttnade. Används dock fortfarande på en mindre gräsmatta som ligger uppe till vänster utanför bilden. Dock blev gräsmattan mycket finare med en robot.

Men det lutar allt mer mot en Gardena R40.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.