A
Någon som har tips på en billig mätare eller termometer som kan visa relativfuktighet?
 
8) Clas Ohlson! :D
 
A
A
Köpte en på biltema, jisses vad långsam den är. Måste få tag i nått snabbare.

Någon som testat mätarna från jula för att mäta i trä? Hur är de?
 
Är det en fuktmätare för trä du är ute efter, eller? ???
 
A
Ja det kan man kanske tro, lite otydligt blev det :)

Är ute efter båda , men i första hand en för att mäta i luft.

Sista frågan gällde en för trä. Bra att ha grej :)
 
A
Mätt lite med termometern nu, fick följande värden.
Är det inte mysko att jag kan ha lägre ånghalt på vinden än ute!?

Ute

T 5,7 C
RH 87 %
v 6,19 g/m3

Inne

T 24,7 C
RH 37 %
v 8,37 g/m3
v(ft) 2,18 g/m3

Vind

T 8,3 C
RH 69%
v 5,82 g/m3
v(ft) –0,37 g/m3
 
Det är ju varmare på vinden än ute.

Är väl ett skolboksexempel på hur temperaturen
inverkar på relativa fuktigheten.

Vad är "v(ft)" för något?

KoW
 
Enligt skolboken är det så att kall luft kan hålla mindre fukt. Därför blir luften så torr på vintern (gäller kanske inte denna vinter...)

/Thrax
 
Det var därför jag som gammal tradarchaffis i Norrland fick tänka mig för och potentialutjämna innan jag stoppade ner tankmunstycket. -25 till 30C i Norrland gör statisk elektricitet till något man får leva med. :-X

Fast, det lär väl dröja innan temperaturen når sådana nivåer igen.

Har funderat själv på en RH mätare då vinden har känts väldigt rå ett antal dagar. Fast jag skulle nog fundera på en trådlös konstruktion eller en trådbunden fast installerad som jag drar i rör.
 
A
v(ft) är fuktilskottet (jmf med v ute).

Det som jag menar är knepigt är att ånghalten är lägre på vinden än ute (inte relativa fuktigheten).
 
[quote author=kodrod link=board=verktyg;num=1105462634;start=0#2 date=01/11/05 kl 18:18:55Hittade en liknande på biltema, fast den verkar inte klara RH i minusgrader?

[/quote]
;D ;D ;D Fryser inte vatten till is i minusgrader?
ang. dina frågor om fukthalt på vinden = RELATIV fuktighet RELATERAR ju till temperaturen!
gaia
 
A
gaia skrev:
;D ;D ;D Fryser inte vatten till is i minusgrader?
ang. dina frågor om fukthalt på vinden = RELATIV fuktighet RELATERAR ju till temperaturen!
gaia
Vatten fryser till is vid minus.. då måste man ju kunna åka skridskor i luften ? :)

fukthalt - ånghalt- ångtryck är ju inte direkt beroende av temp.

 
Hygrometrar som är tillförlitliga är svinigt dyra. Kikade i Lunakatalogen. Tror de låg mellan 1500-3500kr (och det var nog + moms till och med).

Billiga hygrometrar ala clas ohlsson osv, som kostar 100kr är riktigt dåliga. Är som att gå till en musikaffär och ta alla a-stämgafflar och slå mot varandra. Ingen kommer vara i samma frekvens och ingen kommer vara på 440hz :)

Vill du ha ett riktigt bra sätt att mäta fuktigheten i luft (det bästa skulle jag nog våga påstå) som dessutom är riktigt billigt, är att skaffa två hyffsat tillförlitliga termometrar (eller en som visar inne och ute-temp) och göra sig en psykrometer. Sök på nätet om det. Då får du tillförlitlig fuktighet till en billig penning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.