Var egentligen inställd på att köpa några elradiatorer till mitt isolerade rum på strax under 30 m2 i mitt uthus. Men jag kom in på stickspåret luftvärmepump och hittade billiga pumpar för bara lite mer än vad elementen skulle kosta.

Är dessa pumpar något att ha? Jag hittade en Panasonic på polo.se för runt 5000 kronor, finns ju även rustas atlas-variant med sanyo-kompressor för samma pengar som dessutom är med snabbanslutningar för självmontage.

Förutsättningarna: välisolerat utrymme (300 mm i väggar, 500 i tak, 145 i golv).
litet utrymme så mer än 2-3kw värme borde inte behövas.
Inget behov av 20 grader rumsvärme, hade tänkt mig från början 10 grader med elradiatorer men 16 grader är ju det minsta med pump.
Bor i östra Värmland så det bliri nte jättekallt på vintrarna, normalt kanske -10, ner till -25 de värsta kalldagarna men det brukar bara vara ett par dagar.
Då det är söderläge skulle det ju inte skada om man kan köra pumpen med kyla heller.

Har läst igenom tråden om rusta-pumparna och det finns ju bevisligen folk som kör med dessa pumpar och de funkar, men hur länge och till vilken lägsta temperatur?

Kvaliteten kanske inte är lika bra som för en pump i 15000-kronorsklassen, men om den håller i 8-10 år så blir det ju ändå billigare än en för 15000 som håller 15-20 år.

Är jag på rätt spår eller tjänar jag inget jämfört med elementen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.