Hej!

Håller på att bygga fritidshus på ca 36m2 och bygger med 45° takvinkel.
Det har visat sig vara knöligt och jag tänkte köpa en spikpistol för pappspik till detta.
Den har jag nytta för när jag spikar asfaboard och skivor till luftspalt senare oxå.

Verktygsboden har en för 1490:- men dom har så hutlöst dyr frakt (250), är det någon som vet var man kan köpa en billigare eller åtminstone med billigare frakt?
Stort plus om det är bra pris på spik oxå!
/Claes
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
E
Har du funderat över att hyra maskin vid dessa tillfällen? Brukar inte bli några stora summor och man får oftast riktiga kvalitetsmaskiner när man hyr. Jobbar man lite intensivt så kanske det räcker med ett par dagar.
 
E epw skrev:
Har du funderat över att hyra maskin vid dessa tillfällen? Brukar inte bli några stora summor och man får oftast riktiga kvalitetsmaskiner när man hyr. Jobbar man lite intensivt så kanske det räcker med ett par dagar.
Hej, ja det har jag funderat på och kollat upp pris på lokalt.
Om jag väljer att sätta asfaboard som vindskydd så kommer det gå ungefär jämt upp med att köpa en billig pistol uppskattar jag.
Kan förhoppningsvis sälja pistolen beg när jag är klar med den oxå.

Det är helt klart ett alternativ, men köper jag så tar jag bort stressmomentet som blir om jag hyr. Då kommer jag bara vilja få ut så mycket som möjligt på hyran :)
 
Jag har än inte kunnat motivera att köpa någon pappspikpistol (och jag brukar kunna övertala mig själv väldigt lätt) senast tror jag att jag betalade 70kr för en helg. (Hyreslandslaget här debiterar bara en dagshyra för en hel helg till privatpersoner)
 
E
Det beror ju givetvis precis som du säger hur många dagar du kommer använda pistolen. Om detta alternativ skall tas i beaktning så beror det självklart också på dom lokala förutsättningarna. Däremot brukar man hyra riktigt bra yrkesmaskiner och dessa brukar oftast kunna leverera på ett annat sätt än "billiga maskiner".
 
Jckssn Jckssn skrev:
Jag har än inte kunnat motivera att köpa någon pappspikpistol (och jag brukar kunna övertala mig själv väldigt lätt) senast tror jag att jag betalade 70kr för en helg. (Hyreslandslaget här debiterar bara en dagshyra för en hel helg till privatpersoner)
Då hade hll betydligt bättre priser hos dig än hos mig.
208:- ex moms för en helg /byggdag + spik för 380 + moms

7 dagar / helger med egen picka så är hyran och spiken kvittade mot att köpa egen.
Räknar med 1-2helger takpapp iom att det är såpass knöligt på mitt skarpa tak, 1 helg asfaboard, 1 helg luftspaltsskivor.

Något billigare att hyra men hade tänkt att bygga garage om 2-3 år och då är den betald iaf.
 
E epw skrev:
Det beror ju givetvis precis som du säger hur många dagar du kommer använda pistolen. Om detta alternativ skall tas i beaktning så beror det självklart också på dom lokala förutsättningarna. Däremot brukar man hyra riktigt bra yrkesmaskiner och dessa brukar oftast kunna leverera på ett annat sätt än "billiga maskiner".
Jag håller med dig om att man hyr bättre maskiner till ett bättre pris än att köpa.
Har hittils använd en billig spikpistol för stommen och råsponten och det har fungerat väldigt bra!
Är villig att ta kvalitetsskillnaden faktiskt.
 
För att återgå till ts fråga så borde axminster, ffx eller rutlands ha till bra pengar. Lika enkelt som att beställa från Sverige.
 
Jula har en ny pistol på ingång det kanske kan vara något?
Jag köpte denna för någon vecka sedan men har inte hunnit prova den än.

Ny spikpistol i ett plastfodral tillsammans med extra tillbehör, ännu inte använd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ceson ceson skrev:
Jula har en ny pistol på ingång det kanske kan vara något?
Jag köpte denna för någon vecka sedan men har inte hunnit prova den än.

[bild]
Tack, där fanns lösningen på mitt problem!
Sån får det bli
 
Har Julas model som på bilden, har spikat papp på ett par mindra tak med den och den är ok, skjuter dubbelt ibland, några fastnade spik i maskinen, slagstyrkan svår att få rätt. Men den var billig och pappet sitter där det ska. Man får vad man betalar för.
Edit: så att den ”nya” kostar 1300, det var den gamla nog inte värt, men kanske den nya är bättre inuti (troligen inte)
 
A AskeHolst skrev:
Har Julas model som på bilden, har spikat papp på ett par mindra tak med den och den är ok, skjuter dubbelt ibland, några fastnade spik i maskinen, slagstyrkan svår att få rätt. Men den var billig och pappet sitter där det ska. Man får vad man betalar för.
Det är lite det jag är ute efter.
Bra pris och då kan jag ta skillnaden mot modellerna som kostar det flerdubbla.
Att den skjuter dubbla ibland känns som en vanesak, min "stora" picka gör det ibland när man handhar den fel oxå.

Iom att jula sålde ut förra modellen och tar in en ny kan man hoppas att det finns en bra anledning till det förutom in-priset för butiken :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.