När jag lägger tak fräser jag alltid ur ett spår i råsponten för hållarna till hängrännan. Använder en vanlig kort notfräs utan kullager, fräser ca 10 mm djupt.

Hållarna är alltid 28-29 mm breda, jag har bara en 25-mm fräs så jag måste fräsa 2 ggr för att få ett spår.

Tänkte därför hitta en notfräs som är 29-32 mm bred men vill inte lägga för mycket pengar. Något tips?
 
Kolla amazon :)


Med vänlig hälsning, fremax
 
fremax fremax skrev:
Kolla amazon :)


Med vänlig hälsning, fremax
Tack, men hittar inte så breda notfräsar där, bara standardbredder som verkar vara mycket mindre.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Kan du inte bara bygga en liten jigg och använda kopierring på fräsen, borde vara enkelt att fixa om du har kopierringar.
 
Ola C Ola C skrev:
Vet inte vad du har för hylsa men wealden har 28.6 och 30.0 med 1/2" skaft. Köp lite extra stål för att minska relativa kostnaden av frakt o postavgift o allmänt brexitklydd. [länk]
Tack. Det är en Festool OF -nånting, tror frässtålet ska vara 8 mm i dia på skaftet.
 
Ola C Ola C skrev:
Ok, så stor diameter har inte wealden med 8mm skaft. Cobolt kanske har, det är dock en rätt skum storlek, så stora fräsar brukar ha 12mm eller 1/2" skaft.

Jodå, men speciellt billigt var det inte... [länk]
Kanske en sån här?
https://www.proffsmagasinet.se/mask...ngning-30-x-40-mm-diameter-x-langd-hz17026-10

Gillar inte att den är förlängd men det kanske inte spelar så stor roll ändå?
 
Sedan gäller det att maskin orkar med en större fräs och att det inte vibrerar och att du orkar hålla i.

Du har säkert någon fräsmall idag, gör så att den är enkel att flytta 5 mm.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Sedan gäller det att maskin orkar med en större fräs och att det inte vibrerar och att du orkar hålla i.

Du har säkert någon fräsmall idag, gör så att den är enkel att flytta 5 mm.

Protte
Tack, men jag kör med skena med tving, så det är inget problem att hålla i det hela då :)

Å jag har ingen fräsmall över huvud taget, tycker nog att ett stål av rätt storlek är det lättaste här.
 
M martinradbo skrev:
Kanske en sån här?
[länk]

Gillar inte att den är förlängd men det kanske inte spelar så stor roll ändå?
12mm skaft på Boschen.
 
ullberg
M martinradbo skrev:
Tack. Det är en Festool OF -nånting, tror frässtålet ska vara 8 mm i dia på skaftet.
Om det är en OF1400 eller uppåt finns 1/2” (12,7) spännhylsa till fräsen, festools artnr 494465 - för mindre fräsar (OF1010 och nedåt) tror jag 8 mm är max. Nu kostar ju den delen också pengar men beroende på hur mycket du kommer fräsa kanske det är en ok investering

/U
 
ullberg
P pjkw skrev:
[länk]



[länk]
Dessa känns ju mitt i prick, hade inte klickat på länken när jag skrev ovan. Jag personligen är väl lite tveksam till kvaliteten på dessa (eller för den delen generellt om är lämpligt att sätta en 30mm fräs i en 8mm hylsa) men om det ska vara budget så blir nog det där svårslaget. Om du går på dessa @martinradbo vore det kul att höra en återkoppling, jag blir gärna motbevisad att det där är helt ok stål...

/U
 
ullberg ullberg skrev:
Dessa känns ju mitt i prick, hade inte klickat på länken när jag skrev ovan. Jag personligen är väl lite tveksam till kvaliteten på dessa (eller för den delen generellt om är lämpligt att sätta en 30mm fräs i en 8mm hylsa) men om det ska vara budget så blir nog det där svårslaget. Om du går på dessa @martinradbo vore det kul att höra en återkoppling, jag blir gärna motbevisad att det där är helt ok stål...

/U
Jag la en beställning på en sån. Återkommer om nån månad eller så när den har kommit :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.