Martin_B
Jag har läst här på forumet om olika handöverfräsar och vad som rekommenderas.
Märker snabbt att Festool är en av de starkt rekommenderade, och sedan pratas det såklart om Makita, DeWalt och andra kvalitétsmärken.

Efter att ha kollat lite på priser för dessa maskiner, så förstår jag att jag inte kan köra på samma linje själv, jag kan helt enkelt inte försvara det ekonomiskt - för frugan :D
Tycker knappt det är försvarbart själv om jag skall vara ärlig, hur mycket jag än gillar kvalitétsverktyg och säkra kort som Festool, DeWalt, Makita, Blå Bosch osv.
Och då har jag ändå kollat på Toolstop osv., det blir för dyrt.

Kan tänka mig att lägga ca. 2000kr på detta som mest.


Min fråga är därför, finns det bra, men ändå billiga handöverfräsar? Det får hellre vara Cotech, Einhell eller något sådant, bara den är bra till det den skall användas till och har ett försvarbart pris.


Arbeten som jag behöver den till är att fräsa lite lister, kanter till fönsterbänkar, några allmogespröjs till fönster, samt även till att fräsa spår i köksluckor till ett helt kök med många luckor (tror jag kommer att använda MDF till luckorna). Kommer liksom inte starta någon fabrik, men vill gärna kunna få bra resultat till det lilla jag skall använda den till.
 
Jag köpte mig en grön bosch (POF1400ACE tror jag den heter, den lite större som man fick väska till), betydligt precisare än de billigare maskinerna jag lånat innan.
 
Vi har en Alphatool AOF 1100E som har hållit hur länge som helst. Vi har fräst i spånskiva för golvvärme. Maskinen har gått väldigt tungt. Alphatool= Bauhaus
 
8 eller 12mm är första frågan.
Sedan bör du nog tänka på att du kommer att behöva ett fräsbord.

Grön Bosch eller begagnad proffsmaskin tror jag är säkra kort.
 
Har haft en Bosch POF1400ACE (max 8mm skaft). Det mesta fungerar utmärkt (mjukstart, fininställning av djup, konstant elektronik mm). Det som inte är så bra är sidoanhållet. Ingen fininställning betyder att det krävs en del trial an error i spillbitar innan man får exakt avstånd och sedan sviktar det vid högbelastning (stort stål eller stort djup). Det senare är ett större problem som gör att man helst inte använder anhållet om det ska bli precision utan ersätter det med en jigg eller ett anhåll man spänner fast på arbetsstycket. Trots det kan jag rekommendera den, för typ 1500 tror jag det är ett bra köp. Möjligen kan du få en mindre proffsmaskin (DeWalt, Makita, Trend, Blå Bosch) för 2000 om du importerar den.

/Woodchuck
 
Jag köpte en 12mm Cotech som jag monterat i hembyggt bord och fräser profiler till spegeldörrar. Den har fungerat klockrent. Kan inte se att ngt annat märke hade tillfört ngt i mitt fall. Har annars en del kvalitetsmaskiner, men om man inte väljer den billigaste "snikmodellen" kan man få en riktigt bra maskin...


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.614422,18.914741
 
För den som funderar på en Bosch POF 1400ACE skulle jag vilja rekommendera att köpa via Amazon UK.

Halva priset och levererat till dörren här ute på bonnlandet!!


Amazon.co.uk items (Sold by Amazon EU S.a.r.L.):

1 Bosch POF 1400 ACE Router £83.33 1 £83.33

Dispatched via Deutsche Post DHL (estimated arrival date: February 03, 2011).
 
Jag har den minsta Makita fräsen, RP0900K.
Den har använts till en del enklare saker och den har funkat utmärkt.

Även om den är en väldigt enkel modell så är den av bra kvalite och stabil.
Jag är nöjd med den och den fungerar till det jag använder den till som att runda av kanter, fräsa spår m.m.

Kostar 1599kr hos Toolab där jag köpte min för 1½ år sedan.

http://www.toolab.se/produkt/RP0900K-Makita-Overhandsfras-8mm-900W
 
Mikael_L
13th Marine skrev:
Jag köpte mig en grön bosch (POF1400ACE tror jag den heter, den lite större som man fick väska till), betydligt precisare än de billigare maskinerna jag lånat innan.
Nu har jag inte kört den själv, men just POF1400ACE verkar återkommande bli rekommenderad som ett bra mellanbudgetalternativ på alla möjliga håll och kanter.
Och har jag klämt och känt lite på den så märker jag inte direkt några jätteskillnader mot min blå bosch. Inte av såpass lite jag använt min blåa än så länge, iaf.
 
Jag hade en billig fräst först men vågade fan inte använda den ordentligt. Kändes som den skulle falla i småbitar närsomhelst och det är ju inte så roligt med vassa stål som snurrar över 20000 varv per minut.

Köpte sedan en begagnad DEwalt 621 i superskick för 1600 ungefär och denna har jag haft stor nytta och glädje av.

Skippa det billiga skräpet.
 
Det beror väldigt mycket på vad du ska ha fräsen till, säger jag som inte har någon större erfarenhet.

Det du inte kan se är hur bra spindeln är lagrad. Ju finare lager - desto mindre kastar spindeln. Budgetmaskinerna har budgetlager som kastar mer.

Desto mindre din acceptansnivå för kast är, desto dyrare maskin behöver du köpa.
 
Hittar man ingen begagnad Dewalt så finns ju alltid Elu som man skulle kunna kalla "gårdagens" Festool - andades innovation och kvalité på sin tid.

Elu brukar ligga på nån tusenlapp begagnad - finns tex en MOF 98 ute just nu på Tradera.

Skulle helt klart köpa begagnat om kassan var skral och jag hade ett behovd^_^b
 
Dewalt och ELU är samma maskiner enda skillnaden är den gula färgen i stället för den grå. Tidigare så var Dewalt namnet på den Amerikanska marknaden och ELU i Europa.När det gäller viken maskin man väljer så är det alltid så att man får det man betalar för.Dyrare maskiner har som sagts tidigare, bättre motorer,lagringar,styrelektronik,bullernivå och inte minst för vibrationer i händerna. Allt är alltså en fråga om vad man skall göra och hur mycket. Men som sagt kolla tradera och Blocket.
 
Min gamla Elu MOF96 tog jag över som begagnad, bytte lager/kol, och den rullar på fint, men saknar sådant som mjukstart.
Däremot så nyttjar jag den nyare Bosch kantfräsen betydligt mera för att göra mindre profiler eller avrundningar då man styr den med endast en hand.
 
cecar33 skrev:
Dewalt och ELU är samma maskiner enda skillnaden är den gula färgen i stället för den grå. Tidigare så var Dewalt namnet på den Amerikanska marknaden och ELU i Europa.När det gäller viken maskin man väljer så är det alltid så att man får det man betalar för.Dyrare maskiner har som sagts tidigare, bättre motorer,lagringar,styrelektronik,bullernivå och inte minst för vibrationer i händerna. Allt är alltså en fråga om vad man skall göra och hur mycket. Men som sagt kolla tradera och Blocket.
Nja, riktigt så var väl det inte.

1994 köpte DeWalt Elu. Detta var ett led i ägaren Black'n Deckers strategi att skapa ett rent proffsmärke. Några år tidigare hade B&D börjat att sälja proffssegmentet av sina verktyg under namnet DeWalt - att då köpa en etablerad proffsverktygstillverkare för att bredda sitt sortiment blev då helt naturligt.

I viss mån stämmer det väl att Dewalt är (var) gula Elu maskiner - men det bara som en konsekvens om 'om-brandningen'.

I mitt tycke har det sedan bara gått utför...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.