Är det någon som kan rekomendera någon som säljer billig
och bra och kluven björkved i Stockholm?

Mina spillbitar och brädlappar börjar att tryta...

/Björne
 
Vet inte vad som anses billigt - men Svartsjö anstalten tar 600 kr ?

"Strafffångeved" ;D
 
O huga :surprised:
Om man gör av med 20 kubik så blir det ju 15 000 pix !!
 
Få förbrukare av 20 kubik ved/år köper nog till det priset och ren björkved i 30 cm längder... Jag har förresten alltid undrat vem som köper de där säckarna på Statoil för 79 kr som räcker till en korvgrillning. :surprised:
 
Härligt med alla tips ;D
Keep them comming!
Hittade 40 liters säckar på Coop Bygg idag för 59,90.
Såg fin ut och bra kluven.

/Björne
 
Vad en "kubikmeter torr björkved" är kan variera väldigt mycket. Har man otur så är det stjälpt halvsur björkved. Har man tur så är det snustorr tätt travad ved. En stjälpt kubik är betydligt mindre än en travad. Sur ved innehåller mycket mindre energi än ordentligt torkad ved.

Med ett pris på 600 kr per stjälpt kubikmeter björkved så blir det nog billigare att köpa briketter, s k värmeloggs. Det är briketter som har formen av rätblock, tegelstens storlek ungefär. Om det går att elda såna i din eldstad så skulle jag definitivt rekommendera det istället för ved. Mindre skräp, man vet exakt vad man får och det tar mindre plats.
 
Brigetter brukar dock vara svåra att få eld på.. Tändvätska brukar folk använda på dom.. vilket slöseri anser jag..

Jag brukar elda med vanlig Ved, som jag sedan kompliterar med brigetter när det väl brinner.. Brigetterna brinner bra med en jämn låga länge.

Dock så blir det satans varmt med brigetter.. Max 3 st på samma gång. Och då inte en massa ved i brasan samtidigt.. blir satans varm..
 
Andreas_Hansson skrev:
O huga  :surprised:
Om man gör av med 20 kubik så blir det ju 15 000 pix !!
är ju lite skillnad om man bara mys eldar.. kanske 1 kubik/år.. Slipper då en massa mer jobb. utrustning som måste köpas.. jaga o släpa hem stockar. Kapa, hugga/klyva allt detta för 1 kubik ved..

 
Värmeloggsen har även jag testat.. vad jag fick det till så är det 188kwh i fyra paket som man köper för 100spänn... 30% av detta går väl ut i skorstenen tyvärr..

Kan inte bestämma mig om jag ska köpa ved eller köpa en bunt med loggs och elda med (stödvärme vid kallare än -10grader).

Jag tycker dom är lätta att tända.. in med några små tändbrickor så blir det bra fart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.