Om man köper en kakelmaskin för ca 400:- på Bauhaus eller Jula ... hur länge håller diamantskivan?
... lönar det sig liksom att köpa dyrare maskin?
 
Den duger att kapa plattor med och håller länge - ett badrum klar du av säkert men de har helt kass konstruktion för kylning av skivan. Vattnet tas upp av skivan men rinner inte tillbaka till skålen utan bredvid. Jag tog en gammal spisplåt och hade maskinen stående i den för att efter 2-3 kapningar suga upp vattnet med en svamp. Otroligt irriterande....
 
OK, tack!

Men ett badrum är väl inte så mycket ... vad kan det bli, runt 40-50 plattor att kapa? Håller de inte längre?
 
Den jag lånade av en kollega funkade utmärkt visst blir det lite slabbigt men det blir det ju hur man än gör. Denna vet jag han hade använt en hel del och varit utlånad förr och skivan syndes det inte något större slitage på. Så för min del skulle jag lätt lägga 400:- på en sådan än 350:- på en vanlig rits kap av proffs kvalitet då det är lättare att få kapet där man vill när man inte är van.
 
Hej,

Jag köpte en billig kakelskärare på Bauhaus för ca 400 och har använt den till 2 badrum, en gästtoalett och en entre för att kapa klinkers, det har gått utmärkt och jag bedömer att skivan skulle klara minst ett badrum till utan problem. Det största problemet är som andra säger att det blir väldig slabbigt och stänker vatten överallt men att köpa en billig kakelskärare kan jag rekommendera.

MVH Hans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.