Vi vill bygga ett sidensvansen, som vi utökat, totalt ca 160 kvm. för grunden, inklusive radonslang och tilluftkanal för kamin vill de ha 279000. Dyrt tycker jag. Finns det inte billigare alternativ?
 
Mikael_L
1743:- /kvm är nog, tyvärr, inte speciellt dyrt.

Varierar givetvis var i landet ni bygger, men överallt där det byggs för högtryck är det nog att anse som rätt billigt faktiskt. Nu utgår jag ifrån att vi pratar om isolerad platta på mark...
 
180 lvardat och golvvärme ingick ej, har läst på lite. dock ingår markarbeten.

Supergund ejbuder 85000 i materialpaket, ingår golvvärme men ej markarebten och jobb.

Några tankar?
 
Snailman
Mina tankar för tillfället, är att köpa en sån som du har som logga, och göra jobbet själv...:cool:
 
Mikael_L
FamiljenT skrev:
180 lvardat och golvvärme ingick ej, har läst på lite. dock ingår markarbeten.

Supergund ejbuder 85000 i materialpaket, ingår golvvärme men ej markarebten och jobb.

Några tankar?
Har du någon länk till detta materialpaket?
 
FamiljenT skrev:
180 lvardat och golvvärme ingick ej, har läst på lite. dock ingår markarbeten.
Det känns meningslöst att spekulera huruvida 279 000 kr för 180 kvm grund/platta är dyrt eller billigt när priset inkluderar markarbete. Här spelar tomtens topografi, samt avståndet till närmaste grustag en avgörande roll.

Med förenklade förutsättningar, dvs pris för platta (kantelement, cellplastisolering, armering, golvvärmepaket och betong) som hamnar under 1700 kr/kvm får anses vara skäligt. Om ni känner att ni orkar, vore det kanske bättre att anlita någon som gör bädden (ca 650 kr/h för en grävmaskin plus förare) och sedan någon som fixar själva plattan. I ärlighetens namn, fixar man en 180 kvm stor platta på egen hand, och hyr in någon till själva gjutningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.