Herkules
http://www.bauhaus.se/herkules-tak-vaggslip-600w.html


VS.

Power Craft
http://ceteco.jetshop.se/giraffslipmaskin-600w-p-340.aspx

Jag tröttnade på att åka och hyra giraffslip (vägg- och tak-slip) och har en hel del kvar att slipa så jag tänkte att jag köper en billig sak eftersom jag redan lagt ut mer än vad den kostar på hyra eftersom planeringen alltid spricker och så kan man inte slipa när man tänkt...

Båda sliparna kostar samma sak 1.695 kr (länken ovan visar dock ett högre pris för samma slip)!
Power Craft köpte jag på Hornbach och Herkules på Bauhaus.

Jag är normalt Hornbach kund, de är kunniga, billiga och har ett väldigt bra sortiment. Bauhaus brukar jag bara gå till om jag måste... Jag köpte alltså Power Craft på Hornbach eftersom det var min föredragna byggmarknad...

Nu har jag testat båda sliparna eftersom Power Craft var så rutten så jag åkte tillbaka till Hornbach och tvingade dem ta tillbaka den. Den hade alltför styv platta som ofta låg snett och slipade "gropar". Dammutsuget var riktigt dåligt och det yrde omkring när man körde med den.

Herkules har motorn monterad på slipplattan och väldigt bra balans. Den är dessutom byggd i sektioner så man kan förlänga den med en mitten del. Plattan följer riktigt bra och dammuppsamlingen är bra.
Det enda minus med Herkules är att den är något svag på låga varv.

Jag skulle faktiskt säga att jag inte ser någon större skillnad mellan hyrmaskinen jag haft och Herkules. Snarare så att Herkules faktiskt har bättre balans och är lite lättare att hålla...

Bauhuas överraskar alltså! :)

Mvh,
Anders
 
  • Gilla
Marninger
  • Laddar…
Kul med en recension som inte slutar med att man måste springa iväg och inhandla något av festool, sånt uppskattas, tack!

Sent from my GT-I9305N using Byggahus
 
  • Gilla
Marninger
  • Laddar…
Vilken maskin hyrde du? Flex? Festool?
 
Intressant jämförelse.

När det gäller maskiner tycker jag bauhaus som regel har bättre sortiment och priser.
 
Jag kikade runt på dom flesta ställen när jag letade giraff, och merparten av alla billiga märken hade sora brister i kvaliten. Bla. så var upphängningen av sliphuvudet i plast och så ut att gå sönder vid första jobbet.
Slutade med att det blev en Flex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.