Jag ska riva en stor öppen spis och behöver en billig borrhammare. Kommer nog inte att behöva den särskilt mycket efter det.

Några förslag? Biltema, Jula, Clas, Rusta eller någon annan.
 
Hyr en ordentlig för typ 300-400 för 2 dygn så går det väldigt mycket lättare och snabbare!
 
Min ferm (jula) har inte svikit mig, men någon annan har säkert åsikter om den.
Om du vill ha lite mer input kan du skriva borrhammare i sök fältet så får du ca 190 trådar om ämnet.
 
Tack för svaren, jag har över fyra mil enkel resa till närmaste utyrare så det är inte intressant.
Sökresultaten var underhållande men handlade mest om dyra borrhammare inga direkta jämförelser mellan lågprisalternativen.
 
Ok! Jag gissar att till ditt rivningsprojekt duger säkert en budget maskin och inte allt för dåliga mejslar (viktigare enligt min mening) .
 
Jag köpte en maskin på Harald Nyborg. Funkar ganska bra om man inte kör för hårt med den. Har bilat upp ett badrumsgolv på 4 kvadrat med 5cm betong. Gick fint! Har dessutom använt den till att ta upp ett par större hål i betongväggar.

Kommer inte ihåg märket, men det är en gul maskin. De har väl inte så många olika skulle jag tro.

Kostade inte mer än 300-400kr.

Är inte glad vid att köpa billigt skit annars, men jag tycker inte att jag kunde lägga flera tusen på en maskin som jag ska använda en eller två gånger. Dessutom funkar den fortfarande :)
 
H
En öppen spis är väl inte särskilt hårt material.
Har man inte tummen mitt i handen så visst kan man använda en billig maskin.
Har bilat upp i vägg och golv för anslutning av nytt vatten o avlopp. Köpte en Ferm på Jula för ca. 300 för jobbet.
En DeWalt som väger hälften så mycket kan göra samma jobb men vad ska jag med en samling halvgamla maskiner till?
Läser man det finstilta i avtalet när man hyr maskiner finns det ofta skrivningar som kan ge dig skulden om maskinen går sönder. Bauhaus golvslip t.ex. ger dig skulden när maskinen brinner om "strömmen inte räcker till". Konstig skrivning men det kan ju vridas till vad som helst.
När Ferm har gjort sitt jobb har jag råd att lägga den i elavfallet utan att ha några bekymmer.
 
Mikael_L
Öppen spis? Murad tegel?

Slägga +hammare!? Gärna murarhammare, med sån där lång smal pen (heter det så?).

Men det beror kanske på vad det är murat med ...
 
Jag rekommenderar inte slägga & hammare annat än till att riva hela huset med.
Det är för kraftigt och skadar även det du inte vill riva.
Bilmaskin i rätt storlek för rätt jobb med snabbt knattrande slag är ett precisionsinstrument som inte är att förakta.

Mvh
 
Mikael_L
Jag böjer mig för den åsikten. Jag var bara rädd att det blir för tidsödande. Men slägga blir kanske för snabbt istället. ;)
 
morty81 skrev:
jula har dessa maskiner,
[länk]
för 379 bagis, finns exakt samma modell hos andra handlare också.
Har använt en sådan till lite bilning av diverse saker under nåt och och har inte svikit mig hittils.
Tack det verkar vara ett bra alternativ, den får det bli.

Slägga, nej tack!
 
Jag kan bara hänga med i rekommendationerna av julas meec. Jag köpte en som fick gå rejält, både till att bila bort ett par golvbrunnar, borra ett oräkneligt antal hål och lite till. Den gav upp efter några månaders HÅRT användande, då var det bara att rota fram kvittot, ta sig till Jula och hämta ut en ny. Därefter har det blivit betydligt mindre borrande så nr 2 håller fortfarande :) Den garantin är värd rätt mycket.
 
Ja maskinen finns lite varstans har jag sett. Funkar bra så länge man inte ska slå stolp eller bila mycket betonggolv. då får man hålla på:) Men annars för det normala badrummet, garaget osv så finkar den guld!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.