Status
Tråden går ej att kommentera.
Sökarn
Jag vill hitta en arkitekt man kan faxa över ritningarna till och se om denne har vettiga förslag att skissa upp, utan kostnad tills man börjar arbeta på allvar med riktiga ritningar som debiteras, kan sådant gott finnas?

Annars får man leta efter en billig och bra om det finns, får läsa andra tråden.
 
En seriös arkitekt vill nog träffa dig IRL och närmare komma underfund med vad du vill ha innan han börjar skissa och dessutom se platsen där huset är tänkt att byggas.

"Billig och bra" - det säger sig självt att man får vad man betalar för - antingen mer eller mycket mer. Är du inte villig betala för jobbet blir nog ett standardhus det mest ekonomiska för dig. Detta skriver jag inte för att vara fräck mot dig utan för att jag själv nyligen gått igenom proceduren med arkitektritad villa. Jag vet hur mycket arbete arkitekten lagt ner på jobbet innan första strecket skissats.

Eftersom du redan tycks ha ritningar är det kanske bara justering av 'innanmätet' du behöver ha hjälp med.
 
Sökarn skrev:
Jag vill hitta en arkitekt man kan faxa över ritningarna till och se om denne har vettiga förslag att skissa upp, utan kostnad tills man börjar arbeta på allvar med riktiga ritningar som debiteras, kan sådant gott finnas?.
Ingen vill väl jobba gartis.
Gör du det?
 
Sökarn
Det gäller en ombyggnad och fler än jag får jobba gratis en kort tid som smakprov på vad man kan ibland.
 
Sökarn skrev:
Det gäller en ombyggnad och fler än jag får jobba gratis en kort tid som smakprov på vad man kan ibland.
Vem jobbar gratis?
Många företagare, även arkitekter har ju referensobjekt de kan hänvisa till.

Lycka til


// Snäckan
 
Vill bara säga att får du rätt arkitekt så kan det nog vara värt att betala för t.ex. 10 h, vad gäller ideer och infallsvinklar angående din ritning.
 
Gratis arbetskraft kanske går att hitta när det gäller provjobb för nån som ska stå i kiosken på Pite havsbad eller så. Mycket tveksam till att en vuxen arkitekt skulle gå med på detta. Man får vad man betalar för, vilket innebär att man inte får någonting om man inte betalar någonting. Och vad kan man locka med - "sköter du dig så kan det bli fråga om ett par dagars jobb" - inte mycket att komma med.

/A
 
Enda gången jag tror arkitekter jobbar gratis är vid arrangerade tävlingar där man inte får betalt alls om man inte vinner tävlingen. Din enda chans är att kanske inspirera någon arkitektstudent att lägga några timmar på det.
 
Måste höja ett litet varningens finger till beteckningen "arkitektritat".

Välj arkitekt nogsamt!

Jag har nyligen sett ritningar på ett projekt som absolut inte var imponerande - och arkitekten mycket ansedd och "känd" i omgivningarna. Man kan redan i ett offertsvar inse att en arkitekt som ritar ett helt hus på 20-30 timmar inte kan generera ett resultat som blir annat än ett lätt modifierat standardhus. Räkna krasst med att arkitektarvodet hos en riktigt duktig arkitekt och en arkitekt som inte lämnar dig i sticket när bygglovet är klart - uppgår till viss procent av totalkostnaden (mellan tummen och pekfingret 4-8%).

Det finns massor av 'kända' och dåliga arkitekter ... Titta framför allt på vad arkitekten tidigare presterat - besök gärna tillsammans med arkitekten tidigare jobb.

Att rita om ett befintligt hus (utbyggnad, moderniseringar) kanske tom är mer arbetskrävande för en arkitekt än att starta om från scratch. Jag har en känsla av att arkitekt i detta fall ofta lägger sig något lägre trots arbetsinsatsen.
 
volvo skrev:
Ingen vill väl jobba gartis.
Gör du det?
Själv är jag i den grafiska branschen och här är det inget konstigt att kunden vill ha en skiss/förslag gratis. Jag får väldigt ofta frågan om jag kan göra visitkort, loggor etc. gratis.
 
halloy skrev:
Jag får väldigt ofta frågan om jag kan göra visitkort, loggor etc. gratis.
Och vad svarar du på den frågan......?!


// Snäckan
 
Beror helt och hållet på. Finns det mer jobb att hämta? Är det ett kul och spännande uppdrag? Får jag fria händer? Vill kunden har ett smakprov för att sedan lägga jobbet som betalt jobb?

Men 9 fall av 10 svarar jag NEJ.
Saken är bara att som formgivare i den grafisk branschen får man frågan till som tätt. Här är det få som drar sig för att försöka få gratis jobb utfört.

Skillnaden ligger säkert i respekten för yrkena. Arkiteket är visserligen ett skapande yrke men med teknisk grund. Själv har jag 3 års högskoleutbildning, men ändå verkar gemene man tycka att om jag inte gör deras jobb gratis så kan dom ju allt gå till sin kusin som gick en akvarellkurs -99 och har Photoshop installerat i datorn...
 
Snailman
Jajjamen, jag har gått en halvdagskurs på chalmers arkitektlinje, nåt om ljus tror jag det var? (det var många år före 99 minns jag), så jag tänkte rita mitt hus själv:D

Allvarligt talat, så har jag tittat på så många olika planlösningar nu, så det kändes inte så svårt att kombinera ihop de detaljer man gillade mest till nåt eget. Det verkar vara lite jobbigare med vvs ritningarna men det ska nog gå det med...

Hoppsan glömde vad jag skulle skrivit, På biblioteket har de visst en arkitekt som man kan konsultera en halvtimma/timme gratis, kanske finns i närheten av dig oxå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.