Jag har nu testat och klanta mig hela vägen när jag lackade om ena bildörren. Det blev mer apelsin än lack. Jag slipade lätt med 1200 papper och lite mer med 2000 papper.
Därefter polerade jag bilen. Det blev bättre. Men inte bra. Men bättre än innan med ett fint rosthål. Men det mesta är bättre.

Vi kan konstatera två saker. Jag ska inte börja med att lacka bilar. samt att jag har troligtvis gjort bort från början.
Jag har använt "riktiga" 2k prylar ingen spray.
Jag har lackat metalic.
Jag la en slipgrund, slipade ner den.
Eftersom jag valde metalic så blev det en basfärg 1k. Jag la på den när den var redo la jag på klarlacken. Sen var jag nöjd.
Frågan är när första felet smög sig in?
Skulle jag lagt på rikligare med lack var jag för snål.

Att jag klantat mig ordentligt det kan vi konstatera. Så nu behöver jag hjälp så det blir bättre nästa försök samt kanske få veta
vad jag gjort för fel. Av någon outgrundlig anledning då köpte Biltemas billigaste färgpistol. Det spelar naturligtvis in. Men frågan är hur mycket det är idioten bakom spraypistolen som var värst?

Jag behöver hjälp
 
The Gunman har många bra filmer. tex
 
Svårt att säga, är en mängd olika faktorer som spelar roll. Temperatur är väl en grej som oftast förbises. Färg, det man lackar och lokalen ska ju vara skapligt varmt. Ju kallare desto sämre......Sen blandningsförhållanden till vald spruta. Att öva på nå skräp först är ju att rekommendera. En del sprutor gillar mycket förtunning och vissa inte.
 
Hej
Om det blir apelsinskal så är det i nästan alla fall för lite färg..
/ Björkskär
 
B Björkskär skrev:
Hej
Om det blir apelsinskal så är det i nästan alla fall för lite färg..
/ Björkskär
Jag upplever som att de täckt ordentligt.
Jag tänker att det borde variera? Men jag vet inte. Även klarlacken är apelsin eller hänger det ihop?
 
S Stefan1972 skrev:
Svårt att säga, är en mängd olika faktorer som spelar roll. Temperatur är väl en grej som oftast förbises. Färg, det man lackar och lokalen ska ju vara skapligt varmt. Ju kallare desto sämre......Sen blandningsförhållanden till vald spruta. Att öva på nå skräp först är ju att rekommendera. En del sprutor gillar mycket förtunning och vissa inte.
Intressant att temperaturen lan göra skillnad.
 
Fast basen borde inte bli som du beskriver? Den blir ju helt slät typ om man inte verkligen vräker på då så det rinner.......
 
Hej
Det kanske ”täcker” men lacken ska även flyta ut.
Gränsen mellan flyta ut och rinna är hårfin och tar ett bra tag att lära sig.
/ Björkskär
 
viskositet och lufttryck
samt temperatur
bra grejer och råvaror
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant att temperaturen lan göra skillnad.
fast det är ganska naturligt.......prova att lacka i 15 grader kontra 25 grader. Ganska stor skillnad bara där även om det lägsta inte direkt är frysgrader.
 
Jag läste någonstans att anledningen till att
att det var för lite klarlack. basen ska dessutom bara täcka.
Tror att jag gjorde tvärtom om på båda.

Så nästa försök så får det bli mer klarlack och stänga in mig i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.