Hej! Reparation på bergvärmepumpen häromdagen och fick dessa rader på fakturan.
Är det verkligen skäligt med den bilkostnaden? 136 kr milen före moms...

BYTE VÄXELVENTIL 22CU SOM GÅR FRAM OCH TILLBAKA HELA TIDEN.
IVT VÄXELVENTIL 525-22 MOTOR EMV 110M 1,00 ST 1300,00 1300,00
Samuel B. 2022-10-21 ARBETSKOSTNAD 1,50 TIM 620,00 930,00
BILKOSTNAD PER KM 69,00 KM 13,60 938,40
 
7 mil totalt ger 3,5 mil/resa.
3,5 mil ”dörr till dörr” tar ca 30 minuter.
Så troligen är VVSarens arbetstid i bilen inräknad i bilkostnaden.
940kr-620kr=320kr
320/7=45,7kr/mil.
 
Nix, kollade med dem och det där är enbart bilkostnaden.
Arbetstiden i bilen/restiden ingår i arbetskostnaden, jobbet tog 40 min och resan 2 x 25 min.
 
13.5kr/km plus moms är rimligt men kanske lite i överkant.
 
H
Demmpa Demmpa skrev:
7 mil totalt ger 3,5 mil/resa.
3,5 mil ”dörr till dörr” tar ca 30 minuter.
Så troligen är VVSarens arbetstid i bilen inräknad i bilkostnaden.
940kr-620kr=320kr
320/7=45,7kr/mil.
Det är vanligt att man får betala en kostnad för att de har servicebil, kan det vara det som de har bakat in i milkostnader? Är det bara milkostnaden är det väldigt dyrt! Hur motiverar de den höga milkostnaden?
 
H HEM2121 skrev:
Det är vanligt att man får betala en kostnad för att de har servicebil, kan det vara det som de har bakat in i milkostnader? Är det bara milkostnaden är det väldigt dyrt! Hur motiverar de den höga milkostnaden?
"Det är vad vi tar.". Inte mycket till motivering!
Men jag kommer ju inte glömma att fråga om milkostnaden om/när jag behöver anlita dem igen...
 
T TincaTinca skrev:
"Det är vad vi tar.". Inte mycket till motivering!
Men jag kommer ju inte glömma att fråga om milkostnaden om/när jag behöver anlita dem igen...
Det är som Mattias särnholm säger... Kunden är inget beställarproffs och hantverkaren saknar people skills... Då blir det fnurror på tråden.
 
  • Gilla
TincaTinca
  • Laddar…
H
T TincaTinca skrev:
"Det är vad vi tar.". Inte mycket till motivering!
Men jag kommer ju inte glömma att fråga om milkostnaden om/när jag behöver anlita dem igen...
Det gäller att fråga före och helst få allt på papper före. En del utnyttjar kunder som inte frågar. Tråkigt när de utnyttjar kunderna som inte frågar före, de tänker inte pinat ryktet sprider sig. En VVS (stort företag) fakturerade 1 timma för att åka till tippen med 1st, 1 m rör. Tippen ligger 3km bort. Det fick de kreditera, det finns inte på kartan att man åker till tippen enbart för 1 m rör, de samlar ihop material och kör till tippen, det erkände de också. Dessutom fakturerade de för rotavdrag, det finns bokföringsprogram för det, så det är bara dumheter. De sa det stod en skylt vid kassan ang. om Avg. för rotavdrag, vi ringe och i kassan hade vi inte varit och vi hade heller blivit upplysta om det. De krediterade. De försökte även lägga till timmar för besök dagen efter, vilket också var fel då de var klara dag 1. En del försök till extra inkomster, dock krediterade de.
Så man måste vara om och kring sig hela tiden, tråkigt att man måste vara misstänksam.
 
Redigerat:
  • Gilla
TincaTinca
  • Laddar…
S
T TincaTinca skrev:
"Det är vad vi tar.". Inte mycket till motivering!
Men jag kommer ju inte glömma att fråga om milkostnaden om/när jag behöver anlita dem igen...
Många hantverksfirmor idag är tyvärr svin...

Men nu kommer snart en ny verklighet för dem!!!

Jag har anlitat dem tidigare för det är pisstråkiga saker som inte kräver kompetens, men nu börjar många firmor spåra ur (inte alla skall sägas, det är viktigt).
Så nu gör jag en hel del själv.

Lite som att det lipas som faaan nu om att regeringen måste stötta byggbranschen....
Varför skall de det??? De skall inte stötta ett skit!!!
Om folk eller företag inte vill bygga så är det så!!!
Enda sättet att få ner de överpriser som varit i decennier.

Saker reglerar sig helt självt i marknadsekonomi, sjukt att snickare och så vidare haft löner över 30000 kr. per månad, det är ju sånt vem som helst kan göra.
Jämför med tex. sjuksköterska.

Men byggnads är ett så svårt sjukt fack som tror att de "bygger Sverige"...
Hoppas regeringen sätter ner foten och inte beviljar stöd. De måste bli så för att få ordning på landet.

Snarare kanske ta bort ROT, enda branschen där folk inte vill betala för saker i stort sett vem som helst kan ju göra skiten...

Varför har bilverkstäder, åkerier och liknande inte samma stöd?
Jo för där krävs det kompetens för att utföra jobben.

Tack, men till de priserna gör jag det själv, ingen raketforskning men oerhört långtråkigt.

Får se hur det går för dessa företag innan året är slut.
 
S Seaknight skrev:
Många hantverksfirmor idag är tyvärr svin...

Men nu kommer snart en ny verklighet för dem!!!

Jag har anlitat dem tidigare för det är pisstråkiga saker som inte kräver kompetens, men nu börjar många firmor spåra ur (inte alla skall sägas, det är viktigt).
Så nu gör jag en hel del själv.

Lite som att det lipas som faaan nu om att regeringen måste stötta byggbranschen....
Varför skall de det??? De skall inte stötta ett skit!!!
Om folk eller företag inte vill bygga så är det så!!!
Enda sättet att få ner de överpriser som varit i decennier.

Saker reglerar sig helt självt i marknadsekonomi, sjukt att snickare och så vidare haft löner över 30000 kr. per månad, det är ju sånt vem som helst kan göra.
Jämför med tex. sjuksköterska.

Men byggnads är ett så svårt sjukt fack som tror att de "bygger Sverige"...
Hoppas regeringen sätter ner foten och inte beviljar stöd. De måste bli så för att få ordning på landet.

Snarare kanske ta bort ROT, enda branschen där folk inte vill betala för saker i stort sett vem som helst kan ju göra skiten...

Varför har bilverkstäder, åkerier och liknande inte samma stöd?
Jo för där krävs det kompetens för att utföra jobben.

Tack, men till de priserna gör jag det själv, ingen raketforskning men oerhört långtråkigt.

Får se hur det går för dessa företag innan året är slut.
Onödigt raljerande tycker jag.

Visst finns det oseriösa firmor och även rena lurendrejare, precis som i alla branscher. Men att hävda att vem som helst kan göra hantverkarnas jobb är skitsnack. Många har inte, eller vill inte skaffa sig, kunskapen som behövs för deras projekt. Annars hade man ju gjort det själv om man tycker att det är för dyrt.
Många har inte heller verktygen som behövs.

Om nu hantverkarna tjänar så bra och inte behöver kunna någonting är det konstigt att vi har haft hantverkarbrist i många år. Det borde ju vara kö hos arbetsgivarna. Eller är det så att många inte vill arbeta med kroppen och slita på den.
 
  • Gilla
Vector och 1 till
  • Laddar…
Vad tror ni om denna? Är en hantverkare som utför jobb regelbundet för föreningen. Man debiterar både för km och dagkostnad bil.

GV-012 Förbrukningsmaterial
1,00 20,39 20,39

MAVG Miljöavgift 1,00 1,99 1,99

BILSTYCK BILKOSTNAD PER DAG 1,00 425,00 425,00

ARBS ARBETSKOSTNAD SERVICE 1,50 725,00 1 087,50

BILKM BILKOSTNAD PER KM 22,00 8,50 187,00

gv-lager608 Lager 626 2,00 99,50 199,00
 
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Vad tror ni om denna? Är en hantverkare som utför jobb regelbundet för föreningen. Man debiterar både för km och dagkostnad bil.

GV-012 Förbrukningsmaterial
1,00 20,39 20,39

MAVG Miljöavgift 1,00 1,99 1,99

BILSTYCK BILKOSTNAD PER DAG 1,00 425,00 425,00

ARBS ARBETSKOSTNAD SERVICE 1,50 725,00 1 087,50

BILKM BILKOSTNAD PER KM 22,00 8,50 187,00

gv-lager608 Lager 626 2,00 99,50 199,00
Intressant. Hur många andra kunder betalar bildagskostnad för den aktuella dagen då jobbet bara var 1,5 timme?
 
K Kane skrev:
Intressant. Hur många andra kunder betalar bildagskostnad för den aktuella dagen då jobbet bara var 1,5 timme?
Just min undran. Heldag för 1.5t jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.