Hejsan!

Jag har en båttrailer från Biltema som behöver nya hjul. Medföljande hjul är 8" med en bredd på knappt en dm.

Bultdiameter: 4x100, Navhål 56 mm.

Kan man köpa fullsize hjul avsedda för bil med ovanstående fälgspecifikationer eller är det något mer som behöver stämma för att det ska passa?

Trailerns skärm är bortmonterad. Den ska endast puffas med handkraft och aldrig köras i trafik.

/Pelle
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om bilhjulet inte tar i lär det gå bra, både Jula och Harald Nyborg säljer nya 13 'reservhjul' och de lär ju vara avsedda för enklare släpkärror.

Begagnat på skroten eller blocket blir både billigare och miljövänligare än att köpa nytt.
 
Precis! Har span på Blocket. Tänker mig att någon vill slumpa ut blankslitna Opel-hjul.

Den springande punkten är ju just om ett fullsize-hjul går emot någon del av trailerchassit.

Är djupet på fälgen exempelvis lika stort? Är bultarna tillräckligt långa? Svårt att veta. Trailern står på Åland. Det enda jag vet är dimensionerna och att ett hjul har punktering...
 
Det är djupet på fälgen i kombination med däckets bredd som blir avgörande, bultarna återanvänder du väl de befintliga?
 
harry73
Och vad om du tar hjulen till verkstan och köper slang till dom?
 
Om det är biltema 41-340 du har ser det ut som om det skulle gå jättebra med opelhjul
 
harry73 harry73 skrev:
Och vad om du tar hjulen till verkstan och köper slang till dom?
Jag har en budget på max 500 kr/hjul då jag gissar att det är egenarbete som gäller...
 
F fribygg skrev:
Om det är biltema 41-340 du har ser det ut som om det skulle gå jättebra med opelhjul
Precis, det är den jag har! Kanon, då ska jag dammsuga blocket på gamla uttjänta hjul.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.