M
Växel i. koppling uppe. Gasar. Släpper gasen. Då tar det ett par sekunder innan bilen börjar motorbromsa, inget kraftigt ryck men tydligt kännbart. Märkte detta idag och jag tror inte det har varit så tidigare. Bilar börjar väl vanligtvis motorbromsa direkt när man släpper gasen? Verkar mekaniskt logiskt.

Bör jag vara orolig, låta en mekaniker undersöka eller strunta i't?
 
C
Vilket bilmärke?
 
Diesel? Dom är inget vidare på att motorbromsa.

Annars låter det som om kopplingen slirar.
 
På en nyare bil så kan det ha med E-gasen o göra.
 
Är det en gammal Saab 94/96/V4?

De hade ju "frihjul", dvs kopplade automatiskt ur när man gjorde som du beskriver.
För att spara bränsle i nedförsbackar och medvind :)
 
M
Det är en peugeot partner -01:a. Bensin.

Kopplingen slirar ingenting när man släpper upp vad jag märkt.
 
Plötsliga stora förändringar av gaspådraget kan ge stora utsläpp. För att få ner utsläppen händer det därför att hastigheten som gaspådraget kan ändras med är begränsad. Antingen på mekanisk väg eller på elektronisk väg i händelse att det är spjällmotor på den. Om det sker på mekanisk väg med någon form av dämpare så kan den ha börjat gå trögare än den skall med åren. Eller så är det så enkelt som att gasvajern kärvar. En viss fördröjning är i alla händelser normalt.
 
MaxPax skrev:
Det är en peugeot partner -01:a. Bensin.

Kopplingen slirar ingenting när man släpper upp vad jag märkt.
har den elektronisk gaspedal så är det ganska normalt med en viss fördröjning
 
C
Har iofs noll koll på bilar, men denna modell verkar ha ett spällhus från Magneti Marelli som jag har förstått är ökända för sina usla spjäll-lägesgivare. Kanske är det som är problemet.
 
På en -01 och om du inte känner igen fenomenet så skulle jag säga att den har kärvande gasvajer, kärvande spjäll eller liknande.
Prova gör samma sak utan växel i, håller den gas lite till även då?
Låt ngn kika på det, det är inget kul med gashäng om problemet blir värre.
 
KnockOnWood skrev:
Är det en gammal Saab 94/96/V4?

De hade ju "frihjul", dvs kopplade automatiskt ur när man gjorde som du beskriver.
För att spara bränsle i nedförsbackar och medvind :)
Ursprungsiden med frihjulet var faktiskt inte för att spara bränsle, utan det var att försöka förlänga livet på dom stackars 2-taktarna som satt i dom. Utan frihjul så skar motorerna om man åkte i långa utförsbackar. Fick helt enkelt i för lite olja med bränslet när man släppte gasen. Därför så blev det ett frihjul som tillät motorn gå på tomgång i utförsbackar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
perra från skogen skrev:
Ursprungsiden med frihjulet var faktiskt inte för att spara bränsle, utan det var att försöka förlänga livet på dom stackars 2-taktarna som satt i dom. Utan frihjul så skar motorerna om man åkte i långa utförsbackar. Fick helt enkelt i för lite olja med bränslet när man släppte gasen. Därför så blev det ett frihjul som tillät motorn gå på tomgång i utförsbackar.
Så var det och även mopeder o dyl knallert borde ha det så blir det inte motorskärningar där hellre ,många vet inte om detta utan slår av gasen o sedan är skärning ett faktum,men det kanske inte är problem med separat oljeförsörjning på nyare modeller
 
M
Tack för alla svar.

Passade på att undersöka lite medans jag fixade lite andra grejer. Vajern kärvar definitivt inte, roterar man gasrullen lite fram och tillbaka märker man att den fjädrar tillbaka bestämt och med bra kraft, men däremot slamrar det lite i spjällhuset men det kanske det ska? Hade loss luftslangen och kollade, ser bra ut, spjället följer med fint. Jag vet för lite om dessa detaljer för att gå vidare med det på egen hand så det får vara. Dessutom märkte jag inte något av det nämnda symptomet när jag körde idag, så det verkar vara något som kärvat iallafall. Jag sprayade spjällägesgivaren full i WD40, så det kan ha varit den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.