TRJBerg
Fick ett erbjudande nyligen från Bilig om bilförsäkring.
Det var en markant billigare försäkring jämfört med min nuvarande (ung 40%). Visserligen med vissa försämringar men för mig och min bil är de inte så viktiga.
Försäkringen från Bilig är utan bindningstid.

Vad jag främst undrar över är omdömet om Bilig som försäkringsbolag. Typ erfarenheter mm. Ser att de startade hösten 2023 enligt artikel.
 
E
Man brukar få vad man betalar för.
 
Märkligt bolag, ville inte ens försäkra min bil.
Sen att inte rutbyte ingår i helförsäkring lär ju göra att behöver man byta den är ju 10 års intjänade pengar borta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kan tillägga att jag sparar 2136:- per år vilket när jag nu räknar på det är nära 50% besparing.
Bilen är en 2011 års Toyota Auris. Kör väldigt lite (<1000 mil).
 
RoTe
Jag får inte ens ett pris, det bara snurrar...
 
Fairlane
Bra eller dåligt är svårt att säga. Relativt nytt bolag (cirka 1 år?) under Svedavia?

Stenskott som går att laga är gratis, men alla går inte att laga och har man för många (5 st?) då var det tyvärr nej för mig för 2 år sen, även om de satt ok. Glas kan vara riktigt dyrt.

Jag matade in mina uppgifter men blev inte imponerad av hemsidan. Först klagade den på mitt personnummer (12 siffror) och sa att det var ogiltigt. Jag tycker det är rätt kass att de inte själva kan ta bort de två första siffrorna om de inte vill ha dem. Sen står det fortfarande bara och snurrar på båda mina bilar. Det bygger i te förtroende.
 
RoTe
Fairlane Fairlane skrev:
Först klagade den på mitt personnummer (12 siffror) och sa att det var ogiltigt.
Personnummer innehåller 10 siffror, allt annat ska specificeras.
 
Fairlane
TRJBerg TRJBerg skrev:
Kan tillägga att jag sparar 2136:- per år vilket när jag nu räknar på det är nära 50% besparing.
Bilen är en 2011 års Toyota Auris. Kör väldigt lite (<1000 mil).
Vad är det för försäkring du tittar på då?
Hel, halv eller trafik?
 
Fairlane
RoTe RoTe skrev:
Personnummer innehåller 10 siffror, allt annat ska specificeras.
Nja, det kan man väl ha olika åsikter om, ifall man vill ha 12 siffror, 10 siffror med + eller - eller något annat.

Oavsett tycker jag det är ett glass gränssnitt. De är som när man skriver 10 siffror och den säger fel för den vill ha ett - i mitten (eller +, men det tror jag inte så usla programmerare kan hantera heller).
 
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Vad är det för försäkring du tittar på då?
Hel, halv eller trafik?
Hel. (Min nuvarande försäkring har "Plus-tillägg" vilket jag i praktiken inte kommer att använda baserat på personlig historik.)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
TRJBerg
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, det kan man väl ha olika åsikter om, ifall man vill ha 12 siffror, 10 siffror med + eller - eller något annat.

Oavsett tycker jag det är ett glass gränssnitt. De är som när man skriver 10 siffror och den säger fel för den vill ha ett - i mitten (eller +, men det tror jag inte så usla programmerare kan hantera heller).
Jag började programmera 1979. Redan på den tiden tänkte man (jag?) på att ha intelligent inputhantering. Dvs man godkände alla tänkbara format och formade om inputen till det format som användes i systemet/applikationen.
Tyvärr är dagens system/applikationsdesigners lika korkade som de värsta på 1980-talet.
(Jag brukade rensa inputen på allt utom siffrorna, inklusive ev blanka. Sedan kolla längden på inputen och ev komplettera med känt data, t ex 19 före datum etc. Eller ta bort detsamma. Om längden sedan inte inte stämde med känt format blev det felmeddelande.)
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bra eller dåligt är svårt att säga. Relativt nytt bolag (cirka 1 år?) under Svedavia?

Stenskott som går att laga är gratis, men alla går inte att laga och har man för många (5 st?) då var det tyvärr nej för mig för 2 år sen, även om de satt ok. Glas kan vara riktigt dyrt.

Jag matade in mina uppgifter men blev inte imponerad av hemsidan. Först klagade den på mitt personnummer (12 siffror) och sa att det var ogiltigt. Jag tycker det är rätt kass att de inte själva kan ta bort de två första siffrorna om de inte vill ha dem. Sen står det fortfarande bara och snurrar på båda mina bilar. Det bygger i te förtroende.
Ähhh, flyg & far!

Skämt åsido så har ju Svedea bra rykte men jag är ändå lite skeptisk till dessa "moderna" försäkringsbolag som egentligen bara är försäkringsförmedlare. Försäkringsgivare kan i teorin vara vemsom helst.
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Svedea är försäkringsgivare, omdömen här;
https://se.trustpilot.com/review/www.svedea.se
Det ser väl inte lysande ut.

När jag kollar får jag;
"Tyvärr kan vi bara erbjuda dig en trafikförsäkring eftersom du bor i en storstadsregion. Priset på trafikförsäkringen blir inte heller så konkurrenskraftigt i detta fall. Vill du ändå ha en prisuppgift, kontakta oss."

Det verkar alltså som att de plockar russinen ur kakan. Och som @Stefan N säger, om inte byte av glasrutor ingår går den bort för mig.

/Höghud
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Svedea är försäkringsgivare, omdömen här;
[länk]
Det ser väl inte lysande ut.

När jag kollar får jag;
"Tyvärr kan vi bara erbjuda dig en trafikförsäkring eftersom du bor i en storstadsregion. Priset på trafikförsäkringen blir inte heller så konkurrenskraftigt i detta fall. Vill du ändå ha en prisuppgift, kontakta oss."

Det verkar alltså som att de plockar russinen ur kakan. Och som @Stefan N säger, om inte byte av glasrutor ingår går den bort för mig.

/Höghud
Nja, Svedea är en försäkringsförmedlare. HDI Global Specialty SE är försäkringsgivare.
 
Fairlane
Idag fungerade sidan lite bättre, men inte bra.

Bil 1 fick jag till svar att man inte kunde ge något pris på internet utan var tvungen att ringa (det är ingen märkvärdig bil)

Bil 2 gav först "ohanterat fel, försök igen", sen verkade det bättre, men sidan blev blank. Tredje försöket fick jag upp pris. Inte direkt imponerande för mig. Ungefär samma kostnad som jag har idag, kanske 100-200 dyrare per år, men som sagt utan försäkring för glasbyte.

Ok, webbsidan är inte det som avgör, men är den så dålig så drar det ner det allmänna intrycket och jag får lite känslan "kan de inte fixa hemsida, kan de då hantera försäkringsärenden?"

Så för mig var den ointressant, men jag kan förstå att det kan locka TS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.