Hur i allsin dar får man bildtexten att hamna över eller under bilderna man laddar upp i ett inlägg? Jag har försökt att styra bilderna med taggar som men inte lyckats. :(
 
?
Har du något expempel på hur du vill att det ska se ut och hur du inte vill att det ska se ut?
 
Exemplet handlar om den här tråden, där jag försökte lägga in bildtexterna ovanför varje bild men med ett slutresultatet som blev helkorkat:
http://www.byggahus.se/forum/el/168616-hur-faesta-apparatdosa-i-tegelvaegg.html

Nu har jag lyckats experimentera fram en teknik som fungerar.
Först laddar man upp alla bilder man skall använda (tydligen max 10st per inlägg) på Byggahus, sedan går man in under bilder på Byggahus (som man ser till att öppna i ny flik) klickar på en bild i taget och kopierar länken för bilden inklusive Därefter går man tillbaka till sitt inlägg och väljer "Infoga bild" eller använder sig av taggarna där man vill att bilden skall hamna. Då kan man få ett resultat som följer nedan:

Nu vill jag gå in i min gamla tråd och redigera så att resultatet blir som jag önskar (dvs. läsbart), men då går det inte att redigera tråden längre. Helt idiotiskt :@:@:@

Kan någon moderator gå in och fixa till tråden så att texterna hamnar vid bilderna?

Ska man behöva vara datornörd som jag för att få bilder och text att lira? Hur blir det då för alla andra? Här behövs en förbättring eller åtminstone en lättåtkomlig manual för hur man gör.

Så här vill jag att det skall se ut:

Bild 1
Först behöver man en bra borr. Denna kakelborr från Irving är gudomlig, den borrar i tegel och betong som om det vore smör utan att använda slagborrmaskin. En vanlig skruvdragare duger gott. En borr kostar ca 70 kronor.

Bild 2 och 3
Därefter märkte jag upp för dosan med en passare 83 mm diameter och markerade de hål som skulle vara skruvhål på väggen utanför ringen. Skruvhålen borrades först med hela borrens längd. Därefter på med ett borrstopp 42 mm varefter resten av ytterringens hål borrades.

Bild 4
Resten av hålen borrade. Totalt tog detta moment 30 min.

Osv...
 
Jag har mina bilder på photobucket.com och lägger bara in länken med bilden efter texten.
 
Att varva text och bild är tyvärr lättare sagt än gjort i vår nuvarande forumprogramvara och en av huvudanledningarna till att vi vill uppgradera programvaran till en nyare version där det är enklare att åstadkomma denna till synes enkla uppgift.
 
>>Jag har mina bilder på photobucket.com och lägger bara in länken med bilden efter texten.<<

Såklart att man alltid kan länka till en extern sever där bilderna finns, men en sådan lösning är ju inte så bra om servern ändrar några av biblioteken eller några av länkarna eller att den som lagt upp bilderna helt plötsligt kommer på att städa. Då försvinner helt plötsligt alla bilder i gamla inlägg och dessa blir helt oläsbara.

Bättre då att bilderna administreras av samma server som texterna, så att allt hänger ihop och är läsbart över tid.
 
Per Eskilsson skrev:
Att varva text och bild är tyvärr lättare sagt än gjort i vår nuvarande forumprogramvara och en av huvudanledningarna till att vi vill uppgradera programvaran till en nyare version där det är enklare att åstadkomma denna till synes enkla uppgift.
Bra, då är det på gång något alltså?

Per, kan du fixa texterna i tråden jag länkade till alternativt låsa upp den så att jag själv kan gå in och redigera?

Varför låses trådar för kompletterande redigering per automatik som det verkar som? Skall det vara så även efter uppgraderingen?
 
Kanske för att folk inte ska kunna gå in och radera sina egna inlägg efter en allt för lång tid.
 
Raceman skrev:
Bra, då är det på gång något alltså?
Ja, något är på gång men jag vågar inte lova när uppgraderingen kommer att ske.

Raceman skrev:
Per, kan du fixa texterna i tråden jag länkade till alternativt låsa upp den så att jag själv kan gå in och redigera?
Fixat!

Du kan själv göra detta genom att skriva [attach]12345[/attach] men jag håller med om att det är onödigt omständligt. Det borde vara mycket mycket enklare.

Raceman skrev:
Varför låses trådar för kompletterande redigering per automatik som det verkar som? Skall det vara så även efter uppgraderingen?
Trådarna låses per automatik efter 3 minuter (om jag minns rätt) eftersom vi har haft problem med användare som raderar sina inlägg så fort de har fått svar på sina frågor vilket ju inte känns jysst mot alla andra. Ja, det kommer tyvärr att vara så även efter uppgraderingen.
 
Bezt skrev:
Kanske för att folk inte ska kunna gå in och radera sina egna inlägg efter en allt för lång tid.
Radering av hela inlägg kan man sätta en spärr mot, komplettering är något annat.
 
Problemet är att användare "kompletterar" sina inlägg genom att helt enkelt radera det de skrivit. Det som blir kvar är då ett tomt eller kraftigt redigerat inlägg.
 
3 minuter var lite väl kort. 10-15 vore mer rimligt för så snabbt får de flesta inte svar ändå.
 
Per Eskilsson skrev:
Problemet är att användare "kompletterar" sina inlägg genom att helt enkelt radera det de skrivit. Det som blir kvar är då ett tomt eller kraftigt redigerat inlägg.
Borde gå att sätta en spärr mot radering tycker man, men det kanske blir komplicerat?
 
Bezt skrev:
3 minuter var lite väl kort. 10-15 vore mer rimligt för så snabbt får de flesta inte svar ändå.
Fel av mig, för länge sedan var redigeringsinställningen satt på 3 dagar. Nu är den inställd på 3 timmar. Jag visste att den var något på 3 men glöm det där med 3 minuter. :)

För att återgå till ursprungsfrågan så kan den lite mer trixiga användaren göra så här för att varva text med bild.

Först laddar man upp en bild via Bifoga-knappen.
Sedan skriver man en liten kodsnutt och bildens id så här: [attach]48513[/attach] 244x121.jpg
Bilden hamnar då inte längst ned utan där man lägger in kodsnutten.
 
Tricket med attach verkar fungera om man hittar ett snabbt sätt att hitta rätt bildkod.
Man får klicka på egenskaper för varje uppladdad bild och kopiera den första koden man ser (attachment-koden), tar man den andra koden (id-koden) blir det som vanligt.

Så här blir det med rätt kod:

Här ser vi en katt.
cat41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser vi en till
ece8fb32.jpg

Här skriver jag något efter sista bilden.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här blir det med fel kod:

Här ser vi ytterligare en katt.
kitler838.jpg

Här ser vi en till
Kitty.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här skriver jag något efter sista bilden.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.