Bakdörrarna på bilen är svåröppnade när det blir några minusgrader. Man får ta i med båda händerna för att rycka upp dem. Verkar vara listen som fryser fast. Vet att det finns speciella stift att köpa som man ska smeta på listerna för att minska problemet. Är det det som gäller, eller kan man lika gärna använda något som man redan har hemma?
 
Det finns listmedel, t.ex. Turtle, att köpa på bensinmackar/biltillbehörsaffärer/... som du kan smörja in dem med. Brukar jag använda.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Du kan prova med ett värmeljus (parafin) men behövs att det är lite varmt, typ att göra på sommaren eller om man har ett varmgarage.

Protte
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Jag brukar köra med vaselin. Det är säkert inte rätt, men det brukar fungera.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Använd Silikonstift Silikon är snällare mot gummit än fet.
Att torka bort vattnet innan det fryser på kan också hjälpa.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson och 1 till
  • Laddar…
Listerna bör vara torra innan behandling med silikonstift eller silikon spray, men kan du inte torka upp dom innan så spraya på sikikonspray eller använd silikonstift.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
MultiMan
Jag har använt silikonspray eller tunnare silikonfett (t ex Biltemas billiga i röd tub) länge och har inte haft en dörr som fastnat på väldigt många år. Tänk på att det inte alltid är de inre listerna som fastnar, utan ibland har bilen plastlister som tätar mot gummilist längre ut och där måste man också behandla.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Glycerol
Det är bra för "torrt" gummi men i detta fall är silikonstift bättre. Det bildar en mer långvarig hinna.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
På med silikonstift och sen kan du fundera på andra problem i livet. :)
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.