Rött litet hus med snö på taket omgivet av snötäckt mark och lövträd, i Örebro län.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett foto jag tog i vintras visar ett litet hus. Men vad är det för hus, någon som känner igen det?

Ledtråd: Det ligger i Örebro län.

Det går bra att gissa, fler ledtrådar kan komma under helgen och om ingen hittat rätt så avslöjas svaret på söndag.
 

Bästa svaret

Ett hus som var med i Sommartorpet med Ernst
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
harry73
Längre än att det är en gammal timmerstuga med nya panel utanpå kommer jag inte.
 
Var det så lätt? Rätt svar inom 20 minuter. Trodde det skulle vara svårare.

Norr om Örebro, i närheten av Dylta Herrgård, ligger det här huset som mycket riktigt var med i SVT:s serie Sommartorpet.

Jag tror det var det första tv-torpet som Ernst Kirchsteiger var inblandad i, tillsammans med snickaren Mathias Alton. Programledare var Gila Bergqvist.

Året var 2001 och jag minns att jag åkte förbi stället och såg ett par risiga minibussar med SVT-märkning och undrade vad tv gjorde ute i skogen.

Om man inte minns programmet eller inte ens var född då eller bara vill gotta sig åt en 20 år yngre Ernst i tv, kan man se den här husfixarserien på SVT Arkiv:
https://www.svtplay.se/video/13973708/sommartorpet/sommartorpet-avsnitt-1?info=visa
 
Redigerat:
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
A
Minns ett program med Ernst för väldigt länge sen,han gjorde om åt ett par där han hade skruvat ner rejäla krokar i parketten och taket,mellan dom hade han spänt vajrar,minns inte vad som hängde i dom,däremot glömmer jag aldrig mannens uppsyn när dom kom hem i slutet... han trodde inte det var sant,men kunde inte säga något förstås,men uppsynen haha:) jag tror det var rätt många krokar dessutom.
 
En regnig semester för ett par år sen så tittade vi på alla säsonger igen, men nu verkar det som att bara säsong 2001 finns att se.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.