Hej,
Vi har ju som bekant för vissa "världens finaste hus". (Det är konstaterat på precis samma sätt som med egna bebisar och katter.;)) Vitt trähus med gröna fönster, 20-talsstil, spröjs och veranda och hela alltet.

Nu har jag lejt den vuxne sonen att påbörja borttagandet av den plastfärg som tidigare ägare piffade till huset med. Frågan som då infaller sig är ju i vilken vit(ljusgrå, brutet med umbra...? ) kulör ska huset sedan målas?:thinking:

Hur är era vita trähus målade?

Skulle bli väldigt glad över bilder och gärna vilken färg/kulör ni målat med. Jag kommer att måla med linoljefärg men alla bilder och förslag tas tacksamt emot även av hus med kommersiella färger.
 
  • Gilla
Petter B
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Hej,
Vi har ju som bekant för vissa "världens finaste hus". (Det är konstaterat på precis samma sätt som med egna bebisar och katter.;)) Vitt trähus med gröna fönster, 20-talsstil, spröjs och veranda och hela alltet.

Nu har jag lejt den vuxne sonen att påbörja borttagandet av den plastfärg som tidigare ägare piffade till huset med. Frågan som då infaller sig är ju i vilken vit(ljusgrå, brutet med umbra...? ) kulör ska huset sedan målas?:thinking:

Hur är era vita trähus målade?


hej, har samma projekt på gång!
Har målat ett litet vedförråd med 1% grön umbra, det är fint men ser grönt ut mot snön på vintern så min fru vill att vi m målar med mer lite gult och grått istället (mer som det just nu)

Vet du nåt vitt hus som är målat vitt med nån % grön umbra får du gärn säga till vi letar för insperation
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Tack för svar.
Det tål att tänkas på om huset ser grönt ut mot snön, det kan ju se lite märkligt ut. 2% grön umbra har jag sett, men har ingen bild på. Det såg inte grönt ut. Var dock på sommaren. Vitputsat hus med grå fönsterfoder och en grupp människor nära entrén, omgivet av grönt gräs och ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade den här bilden från Ovolin och de skriver att det vita är obruten vit linoljefärg men jag vet inte vad deras "obruten vit är".
Hur som helst ser det ju inte hårt ut och det beror nog på att fönster fodren är tydligt grå.
Hur har ni runt fönstren?
 
Jiji Jiji skrev:
Tack för svar.
Det tål att tänkas på om huset ser grönt ut mot snön, det kan ju se lite märkligt ut. 2% grön umbra har jag sett, men har ingen bild på. Det såg inte grönt ut. Var dock på sommaren.[bild]
Hittade den här bilden från Ovolin och de

skriver att det vita är obruten vit linoljefärg men jag vet inte vad deras "obruten vit är".
Hur som helst ser det ju inte hårt ut och det beror nog på att fönster fodren är tydligt grå.
Hur har ni runt fönstren?

Fint! Men den ser bruten ut på bilden tycker jag, (lätt att luras av exponering och omgivniing) vi har grå färg runt fönstren vet ej vilken ton dock.

vi målade en del av glasverandan i gysinges obrutna vita linoljefärg men det blev alldeles för vitt. Bländade (i vår smak)
 
Petter B Petter B skrev:
Fint! Men den ser bruten ut på bilden tycker jag, (lätt att luras av exponering och omgivniing) vi har grå färg runt fönstren vet ej vilken ton dock.

vi målade en del av glasverandan i gysinges obrutna vita linoljefärg men det blev alldeles för vitt. Bländade (i vår smak)
De menar att färgen är obruten men jag håller med dig. Kan ju vara fotot som gör det iof.
Vårt hus är väldigt vitt nu och jag skulle vilja ha det något mindre kritvitt. Vi har vitt runt fönstren också och min tanke är att fortsätta med det men gärna ha två olika vita. Där den runt fönstren ev är vitare. Det vet jag dock inte hur det kommer att se ut. :thinking:

Jag har sett uppgifter om folk som blandat själv och det kunde man ju testa, och provmåla. Bara man har koll på proportionerna. Det att köpa provburk är av Ottossons färg. Jag brukar måla med den efter som jag har nära till deras fabrik.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.