Behöver lite inspiration och bilder hur det brukar se ut i badrum innan det sätts tätskikt och kaklas.

Tänker på rör i rör som kommer ut ur väggen och sedan hur det tätas runt dessa osv.
 
det ska vara tätt eller nästan tätt runt rör, täta annars med latex, större springor på vägg spacklas med tex fix eller annat cementbaserat spackel.

titta i monteringsanvisningarna för tätskikt så borde det finnas någon bild, ytterröret och innerröret ska sticka ut ca 10cm, och komma ut vinkelrätt ur vägg, bara att dra på manschetten på ytterröret sen dit med folien (kan även vara tvärtom, folie och sen manschett, beror på tillverkaren)
 
Har inga bilder, men jag har sett sådana bilder i några monteriongsanvisningar för tätskikt.

I princip så finns det två varianter på "genomföring" av RiR. Antingen går röret (ytterröret) rakt ut, eller så använder man något av dos-systemen. Dos system är väldigt dyra och jag lyckades inte förstå riktigt vilka delar man behöver. Jag körde med rör rakt ut.

Då skall ytterröret vara väl förankrat inne i väggen, det skall komma ut i 90 graders vinkel mot väggen, sticka ut typ 10cm, och om det gäller ett blandarfäste så är det viktigt att det kommer ut med exakt rätt cc avstånd. Det går att justera någon enstaka millimeter senare (innerröret glappar ju lite mot ytterröret).Du sätter en rörmanschett runt ytterröret, enl. instruktioner för just ditt tätskikt. Sedan när kaklet sitter på plats så kapar man ytterröret jäms med kaklet. Sätter ett blandarfäste eller vägggenomföring avsedda för PEX. De fungerar så att inneröret kapas ex. 10mm från väggen (olika för olika fabrikat), innerröret förs igenom hålet i brickan/bl. fästet. Man sätter dit en kombinerad stödhylsa/kona på pexröret, och skruvar dit blandaren eller den externa rörkopplingen som också ingår i väggbrickssystemet.

Men principen är alltså att man tätskiktar runt ytterröret.

Det är viktigt att man tar till minst 10 cm extra från början. För om röret kommer ut via en väggbock fixtur (finns speciella som får plats i en vägg med 70mm reglar) så vill röret inte ligga i vinkel ut ur fixturen (ytterröret är bockat i 90 grader, men innerröret lever ett eget liv. Då sätter man hålen i skivan på rätt plats, och får med ganska grovt våld tvinga röret genom hålen på rätt höjd. Hålet i väggskivan blir en förlängning av fixturen. Då behöver man ha lite rör att ta i.


Edit, nino hann före.
 
Sådana har jag tänkt använda
 
  • 0061221_300.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nyligen renoverat badrummet och jag körde med vatettes väggenomföringssystem. Man använder deras väggbockfixturer som är gängade i plasten. Sedan fästs blandaren direkt i dessa gängor, blir mycket snyggare utan blandarfäste (tycker jag) och man slipper skruva i tätskiktet precis där det är som känsligast.
http://www.vatette.se/start/produkter/vaeggenomfoeringssystem.html

Ska se om jag kan hitta lite bilder ikväll och lägga upp. Har nog fotat det mesta av momenten skulle jag tro!

Här hittade jag en bra PDF om hur man monterar systemet. Enda nackdelen som jag ser det är att man måste vara lite extra noggrann när man gör hålen i kaklet (väggbrickan täcker bara 10mm runtomkring) och att man behöver ett specialverktyg för att kapa fixturen när man monterar blandare. Jag har en svåger som är rörmockare så just verktygsproblemet var inget problem för mig!
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...nteringsanvisningar/vaggenomforing_637515.pdf
 
Redigerat:
Jag använde också Vatette vägföringssystem och kan verkligen som total nybörjare med badrum rekomendera det. Väldigt enkelt att få det snyggt och bra då man renkapar fixturen först när ytskiktet är klart. Förutom duschblandaren finns även väggbrickor för tvättställ, wc i systemet. Inte en skruv genom tätskiktet behövs.

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=LuC5tE6EFH8&NR=1
 
Jag lovade ju lite bilder, jag vet att det är typ en vecka sen, men kanske kan hjälpa någon.

Dessa är de jag hittade på just väggenomföringen för badkarsblandaren, genom olika skeden i renoveringen.
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Vad hade du för material i väggarna?
Jag ska ha 15mm plywood och en 12mm slags våtrumsskiva. Hoppas det blir stadigt och bra för blandare m.m.
 
Jag körde med 12mm plywood och 12mm våtrumsskiva. Det blev mycket stadigt.
 
15mm plywood rekommenderas enligt säker vatten, så det bör vara helt OK att använda.
 
Mikael_L
Vectrex bilder var bra.

Själv önskar jag något rejält i form av regel att fästa i, så bakom mina rörhållarskenor satt jag en bit regel. Viktigast vid duschen, så skruvarna till blandaren har ordentligt med trä att ta i, och att silikonet bottnar.
(Fast vectrex använde ju alltså ett annat system, där något blandarfäste inte behöver skruvas i väggen, så han har väl gjort helt rätt där)

I denna tråd har jag lagt upp bilder på mitt tvättställsmontage:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/198340-avloppsror-ur-vagg-till-kommod.html
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Vectrex bilder var bra.

Själv önskar jag något rejält i form av regel att fästa i, så bakom mina rörhållarskenor satt jag en bit regel. Viktigast vid duschen, så skruvarna till blandaren har ordentligt med trä att ta i, och att silikonet bottnar.
(Fast vectrex använde ju alltså ett annat system, där något blandarfäste inte behöver skruvas i väggen, så han har väl gjort helt rätt där)

I denna tråd har jag lagt upp bilder på mitt tvättställsmontage:
[länk]
Jag gillar dessa system bättre.
Vad var anledningen att du valde det äldre sättet med att skruva blandarfäste i väggen?
 
Är det inte lite vanskligt att täta mot själva rörgenomföringen?? jag menar då är det ju sedan inte tätt mellan rörgenomföringen och "plaströret" som pexslangen ligger i? Alla brancherorgan säger väl att tätning bör utföras mot själva plaströret som pexröret löper i för där har man ju koll på vart eventuellt vatten tar vägen?

Eller tänker jag knas nu?
 
  • Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Zemerlin skrev:
Är det inte lite vanskligt att täta mot själva rörgenomföringen?? jag menar då är det ju sedan inte tätt mellan rörgenomföringen och "plaströret" som pexslangen ligger i? Alla brancherorgan säger väl att tätning bör utföras mot själva plaströret som pexröret löper i för där har man ju koll på vart eventuellt vatten tar vägen?

Eller tänker jag knas nu?
Naturligtvis har Vatette tänkt på detta. Jag minns inte exakt hur det fungerar men har för mig att det är någon sorts tätning mellan ytterrör och väggbockfixtur. Hela deras genomföringssystem är godkänt och testat. Fråga vilken rörkrökare som helst, Vatette borgar för kvalité!
 
  • Gilla
Zemerlin
  • Laddar…
Tack för bilder! Precis vad jag behövde! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.