Ska snart lägga spånskivegolv på vår övervåning men först ska vattenrören till elementen dras och även till toaletten. Både avlopp och vatten.

Någon som har bilder på hur det kan se ut? Hur förstärker man bjälken där man drar avloppet till badkaret?

Alla bilder mottages tacksamt
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar, men om du menar att du ska såga ut bjälken för att få plats med rören, så gör detta så grunt som möjligt. Förstäka bjälkarna gör du genom att skruva dit nya längsgående "bjälkar" på sidorna om de gamla.

Så här kan det se ut:
 
  • Mobil 076.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrören till badkare är väl 75mm i diameter och golvbjälkarna är 220mm så om man gör hål i bjälken i mitten så är det en tredjedel som försvinner. Än värre om man ska såga ur. Därav frågan. Tusen tack för svaret!

Någon med bild på vattenrörsdragning för element?
 
Man tar aldrig hål i, eller jackar ur en bjälke så att ett 75mm rör helt försvinner.
 
PCLarsson, intresanta länkar du la upp.
Jag uttalade mig lite mer generellt precis som byggarna som varit hos oss uttalat sig.
Om man skall ta ut så mycket, så att ett helt rör sänks in gör man inte detta på ett säkert sätt med mindre än att man tar hänsyn till hur många bjälkar som skall jackas ut, om bjälkarna innehåller kvistar, samt att man gör en total beräkning av hela belastningsområdet. Kort och gott det krävs att man anlitar en konstruktör för detta.

Ett citat från dina länkar:

"Man bör vara restriktiv med urtag och hål i en bärande balk. Urtag eller hål som inte har redovisats på ritning ska godkännas av ansvarig konstruktör innan de får utföras på arbetsplatsen. Om tveksamhet råder bör en kontrollberäkning utföras. Genom samordning av stomme och installationer för vvs och el kan håltagningar undvikas. Anvisningarna här är tumregler och avser bjälkar av konstruktionsvirke."
 
Raceman skrev:
PCLarsson, intresanta länkar du la upp.
Jag uttalade mig lite mer generellt precis som byggarna som varit hos oss uttalat sig.
Om man skall ta ut så mycket, så att ett helt rör sänks in gör man inte detta på ett säkert sätt med mindre än att man tar hänsyn till hur många bjälkar som skall jackas ut, om bjälkarna innehåller kvistar, samt att man gör en total beräkning av hela belastningsområdet. Kort och gott det krävs att man anlitar en konstruktör för detta.

Ett citat från dina länkar:

"Man bör vara restriktiv med urtag och hål i en bärande balk. Urtag eller hål som inte har redovisats på ritning ska godkännas av ansvarig konstruktör innan de får utföras på arbetsplatsen. Om tveksamhet råder bör en kontrollberäkning utföras. Genom samordning av stomme och installationer för vvs och el kan håltagningar undvikas. Anvisningarna här är tumregler och avser bjälkar av konstruktionsvirke."
Syftet med mitt inlägg var att jag inte ville stänga några dörrar för frebor. Det finns lösningar för det mesta och det gäller bara att veta vad man ska göra och inte göra. Men lösningar finns för de flesta problem.:)
Hälsningar

/PC
 
Superbra länkar!
 
Hur gick det för dig frebor, borrade du ur för hela 75-röret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.