Hej,

Vi har anlitat en firma till att renovera vårt badrum och jag är skeptiskt till hur det är utfört för de har varit slarviga vid kaklingen och vi har påpekat en massa småsaker som vi inte är nöjda med. Nedan ser ni bilder på golvbrunnen. Mest är jag orolig över brunnen. Dem flytspaklade först för att sedan spackla för att för ett fall mot brunnen. Borde de inte ha jämnat golvet för att vattnet ska rinna ordentligt ner till brunnen. På den sista bilden så har de kaklat golvet. Om man känner med fingrarna på undersidan av metallbrunnslocket så finns det "hålrum" en bit in då det inte är fogat ända ut till kanten. Om man tittar noga så är det endast fogat ända ut till kanten i övre vänstra hörnet på bilden. Är detta ok? Hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni hojta till. Tacksam för synpunkter från en vilse en :).
 
  • 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju jättesvårt att se om det är rätt eller inte på bilderna, men det är ju fan vad folk kladdar och har sig när de gör badrum...både med flytspackel och tätskikt... VARFÖR ???!

Ska det vara så förbannat svårt att bara flytspackla till brunnens fläns.

Hela hålrummet under risten ska fyllas med fix.
 
Blir det bra om man fyller på med fix i efterhand och vad händer om man inte gör de?
 
Tog fler bilder i morse där man ser bättre hur det ser ut vid brunnen
 
  • Picture 083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 085.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att det ser OK ut när man ser glasfibermatta så nära klämringen. Ska det inte vara en brunnsmanchett där? Eller finns det sådana som ser ut så där?
Dessutom brukar det väl vara skruvade klämringar på Purus-brunnar som ska användas med klinkers?

Kolla sid 2 här. Den där klämringen ska man ha till plastmatta, så ja - det är fel.
 
Redigerat:
Enligt sid 2 på Purus monteringsbeskrivning står det att klämringen gäller för tätskikt eller platsmatta. Räknas inte brunsmanschett + tätskikt till de? Nedan finns även en bild på en golvbrunn med en brunnsmanchett anluten till blå klämring och om jag inte är helt fel på de så ser det ut som om det är en sån dem har monterat hos mig eller har jag fel?
 
Jag tycker det ser helt rätt ut om jag ska vara ärlig. Brunnsmanchetter ser ut så med den strukturen och till purus är det klämring, JAFO skruvas. Möjligen har de slarvat en aning med att gucka ända ner till klämringen men det var inte längesedan man inte skulle göra det å andra sidan.
 
Ja, då är det nog OK ändå. Fast det lär ju fastna en hel del guck i det där lilla oskyddade glasfiberskiktet, men det behöver ju inte betyda att det blir någon vattenskada.
 
Tror ni att man kan sätta på lite tätskikt i efterhand (den lilla biten till klämringen) eller ska jag låta det vara som det är?
 
helena_sn skrev:
Tror ni att man kan sätta på lite tätskikt i efterhand (den lilla biten till klämringen) eller ska jag låta det vara som det är?
Nej du behöver inte kladda på mer tätskikt på den delen av brunnsmanschetten som syns. Om det var det du menade?
 
Ja det var de jag menade, jag tänkte att rengöringen av brunnen kanske underlättas om tätskiktet går ända fram till klämringen.
 
Niklas12: Det beror ju på... vad tätskiktsleverantörens mont.anv. säger.
Ardex tex där ska det vara gummi mellan klämring och brunnsmanschett och BLÅ klämring
 
Nu är vi ju där igen...

Någon påstår att det ska vara på ett helt annat sätt än det gjorts och ändå har det gjorts alldeles korrekt...
Dessutom länkar man till en sida där det verkligen visar på att det gjorts helt korrekt så det hela verkar lite märkligt eftersom det bara är att läsa innantill och kolla i bilderboken... ;)

Vad gäller att brunnsmanschetten syns så har det helt och hållet att göra med vilket tätskikt som används, men de flesta ska man tätskikta fram till klämringen men dock inte överlappa klämringen...

En brunnsmanschett är dessutom inte något glasfiberskikt...
Det är Butylgummi och meningen med detta är att hålla tätt i övergången från tätskiktet ner i brunnen och således kvittar det om där inte är tätskiktsmassa ända fram till klämringen, än om det naturligtvis hade varit estetiskt bättre om det hade gått ända fram till kanten.

Då det nu kladdats fix mellan tätskikt och klämring så blir det av min bedömning bara dumt att kladda på tätskikt på den lilla smala delen av brunnsmanschetten eftersom det blir svårt att få detta bra och då gör det ingen nytta ändå...

Det finns en väldigt bra sida som man kan kolla saker på innan man lägger in information här om man inte vet vad man kommenterar...

www.google.se ;)

Lycka till !
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Nu är vi ju där igen...

Någon påstår att det ska vara på ett helt annat sätt än det gjorts och ändå har det gjorts alldeles korrekt...
Dessutom länkar man till en sida där det verkligen visar på att det gjorts helt korrekt så det hela verkar lite märkligt eftersom det bara är att läsa innantill och kolla i bilderboken... ;)

Vad gäller att brunnsmanschetten syns så har det helt och hållet att göra med vilket tätskikt som används, men de flesta ska man tätskikta fram till klämringen men dock inte överlappa klämringen...

En brunnsmanschett är dessutom inte något glasfiberskikt...
Det är Butylgummi och meningen med detta är att hålla tätt i övergången från tätskiktet ner i brunnen och således kvittar det om där inte är tätskiktsmassa ända fram till klämringen, än om det naturligtvis hade varit estetiskt bättre om det hade gått ända fram till kanten.

Då det nu kladdats fix mellan tätskikt och klämring så blir det av min bedömning bara dumt att kladda på tätskikt på den lilla smala delen av brunnsmanschetten eftersom det blir svårt att få detta bra och då gör det ingen nytta ändå...

Det finns en väldigt bra sida som man kan kolla saker på innan man lägger in information här om man inte vet vad man kommenterar...

www.google.se ;)

Lycka till !
Bra där Paul, jag vågade inte skiva något då man antingen hade åkt på en varning eller så hade någon medlem blivit förnärmad:S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.