Hej alla.

Börjar få fart på trädgården och planerar att bygga en kompost snart.
Så har ni några bilder att dela med er av skulle det vara kul att se.

Har inte tänkt klart, men tror det blir platta på marken med grindar av tryckimpregnerat virke.

Andra förslag ?

Mvh
Jante
 
Är det en kall/trädgårdskompost eller varmkompost du tänkt bygga?
Jag byggde en trädgårdskompost i somras direkt på marken. Har man en platta under som du funderar på så stänger man ju ute daggmaskarna.
Valde precis som många andra tre fack. Man fyller ett per år och det tredje året så ska det första facket innehålla fin jord.

Tror bilden förklarar rätt tydligt hur jag gjort. Jag valde att använda virke som inte är tryckimpregnerat. För att slippa gift i jorden. Finns olika åsikter om hur farligt det där är, men jag valde alltså utan. Ändarna på stolparna fick dock bada i olja ett tag innan de svartlaserades. Väggarna består av vanliga plank med 3cm mellanrum. Stolparna är fastskruvade i stolpspjut så de har inte någon direktkontakt med jorden. Om/när de ruttnar sönder så går de att byta ut.

Tänkte från början bygga någon form av grind eller dörr. Men det har inte blivit av ännu.
Måtten är 3x2x1 meter. Varje fack är tillräckligt brett för att man ska kunna köra in skottkärran.
kompost.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stenstorparna och 5 till
  • Laddar…
Jättefin kompost! (y) Jag behöver bygga någon egen variant men jag har tame f**n inte plats för en så stor, tomten är för liten...:| Fast med en liten tomt blir det ju inte så mycket att kompostera heller så jag får skala ned komposten lite. Det stora problemet är allt gräsklipp märkte jag nu under sommaren, hade det inte blivit så torrt som det blev andra halvan av sommaren hade jag inte vetat vars jag skulle göra av gräset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.