Har sökt och läst mängder av inlägg kring bastubelysning i detta forum men inte sett en enda bild på en faktisk installation av lampor (typ enkla standardlampor) på 50cm höjd.

Någon som kan bidra med en bild på hur ni gjort det?
Om man inte har täckt för mellan övre och nedre lav måste de bli väldigt synliga föreställer jag mig. Eller sätter man dem kanske riktade nedåt på en extra planka istället för direkt på vägg?
 
Redigerat:
Här är en bilder på hur jag löst belysningen i min bastu. Skulle skicka med en till som URL men det funkade inte, "ogiltig URL". Du kan titta på den andra bilden och fler bilder av bastun på följande länk: http://www.byggahus.se/forum/social...a-vedeldad-bastu-badtunna-i-betong-altan.html

Har använt en 12v ljusslang med IP64 från Clas Olsson 199:- för 2m
Mätte temperaturen på baksidan och kände på slangen i helgen. Tempen i bastun var 70grC och vid slangen som sitter på ca 80cm höjd var 35grC. Då har jag en fristående bastu där bakväggen (som är under lavarna) är murad med leca då den går mot en slänt. Det kyler naturligtvis en del. Slangen var lite mjukare än vid 0grC som när jag började elda men det var ingen risk att den skulle smälta eller så. Jag vet dock inte hur den beter sig om det är 80grC precis kring den.

Ljuset blir helt lagom, varken för starkt eller svagt och riktigt mysigt då det kommer underifrån samt att den i min smak ser bra ut när det löper efter hela framkanten på laven. Kompletteras sedan i mitt fall med av en vedkamin med glaslucka som lyser upp en del...
 
  • P1010022.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina sitter iofs inte under laven utan bakom ryggstödet, så här ser det ut.
 
  • div2 144.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.