A
Fick grund till huset gjuten i måndags och då jag inte vet vad som är ok eller inte så skickar jag lite bilder och hoppas på någon kommentar.

1. Är det ok att isoleringen i kantelementen sticker fram? Blir det problem med att vatten tränger in i sprickorna?
Betonggrund med framstickande isolering och en sönderfrasad kant, möjlig ingjuten plast synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Kanten är sönderfrasad, är det normalt?
Nygrävd, vattenfylld grop i betong för plint med synlig isolering och frasade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Tittade inte så noga när jag var på plats, men när jag zoomar in i bilden så ser det ut som ingjuten plast?
Vattenfylld utgrävning i nyligen gjuten betongplint med synlig grus och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Även plintar till carporten gjöts. ca 600x600x600 mm hål som fylls med betong upp till bredden. Vet ej hur mycket grus som ligger under. Ett 200mm gjutrör sätts i. Av någon anledning verkar de ha grävt i betongen och nu är det vattenfyllt. Är konstruktionen överhuvudtaget okej? Är det ett problem att betongen har badat i vatten. Får jag problem om vattnet fryser till is?
Vattenfyllt, upprört grundarbete med synlig betong och isolering, samt ett gjutrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
Det ser väldigt slarvigt ut. På plattans kanter skall ju läggas någon form av syll som behöver ett plant underlag. Plintarna bör ha en slät överyta som dessutom sluttar utåt. Den ingjutna plasten ser väldigt skum ut. Är det toppen på ett isberg? Det finns andra personer på Byggahus som är mer kunniga i själva hantverket, men ur husbyggnadssynpunkt tycker jag inte att det är godkänt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är inte en golvbrunn under plasten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.