Hej på er!
Jag har fullt av bilder från vårat husbygge. Finns det någon som har tipps på hur man på lättaste sätt kan lägga ut dom på nätet eller på hur man tillverkar en enkel hemsida. Jag har testa Frontpage 2003, men tycker att den är lite besvärlig.

Tacksam för många svar.
 
Det har skrivits om detta i en annan tråd. Här följer en del av det jag skrev:

Så här gör du:

1) Skaffa en plats på webhotell samt domän, fixas via t ex www.b-one.net Då får du mail med en massa matnyttigt såsom koder, mail etc.

2) Skaffa ett hemsideprogram med inbyggd FTP modul (så du kan skicka upp hemsidan till webhotellet. Ett bra heter Website Manager från www.nordicc.com

3) Gör din hemsida mha programmets mallar. Det funkar som en ordbehandlare med klipp och klistra princip. Infoga dina bilder. Spara och gör sedan en synkronisering med webhotellet. Du måste då skriva in din ftpadress, användarnamn och lösenord.

Sen när du lär dig mer kan du finlira med att göra snygga bildgallerier etc.

Det bästa av allt- du behöver inte kunna någon HTML kod överhuvudtaget!
 
Sen kan du komplettera hemsidan med länkar till dina bildgallerier som du enklast skapar med en programvara som heter Jalbum och finns gratis på:
www.jalbum.net

Denna tankar också upp bilderna automatiskt till ditt webhotell. Du behöver veta: ftpserver, användarnamn samt lösenord och sedan skriva in detta i programmets uppladdningsmodul. Det är enkelt - kör trial and error!
 
Calle Anka skrev:
Sen kan du komplettera hemsidan med länkar till dina bildgallerier som du enklast skapar med en programvara som heter Jalbum och finns gratis på:
www.jalbum.net
En fråga till Calle Anka:

Om man använder Frontpage, går det då även att använda Jalbum till att göra eget bildgalleri och koppla till hemsidan?
 
Visst går det bra. Det du gör är att skapar bildgalleriet i JAlbum, kom ihåg att den sk startsidan som normalt heter index.html inte får skadas på din server, alltså måste du kalla ditt bildgalleri för t ex bilder.html etc. Som default i Jalbum ligger nämligen index.html.

Sedan laddar du upp galleriet till webservern, där din hemsida gjord i frontpage ligger.

Därefter skapar du en länk på hemsidan som hänvisar till bilder.html och synkar din hemsida igen.

Om man använder flera program måste man alltså kolla så att html sidorna inte döps till samma sak i de olika programmen.

:)
 
Jag tackar så mycket för det! :)

Då ska jag ta och testa mig fram att göra ett bildgalleri.
 
S
www.000webhost.com

Detta webhotell är gratis och har färdiga templates och verktyg för att bygga en egen sida. Lätt som en plätt...

*** redigerad av moderator ***
 
Redigerat av moderator:
Spam inlägget ovan...
 
Vi låter länken ligga kvar, fast utan identifierare.
 
www.wordpress.com

Helt gratis att skaffa en hemsida. Betala någon hundralapp om året så får du en helt egen domän (typ mittegetbygge.se). Då slipper du hålla på att tjorva med att faktiskt skapa hemsidorna, ladda upp filer och så. Och dessutom får du möjlighet till interaktivitet, tex kommentarer, facebook, whatnot. Allt genom enkelt point-and-click-interface.

(Och ja, wordpress går precis lika bra att använda till vanliga hemsidor som till bloggar.)

Edit: Nu ser jag att tråden är från 200-frös-ihjäl, men likväl så är det relevant. :)
 
Dock tycker jag att någon hundralapp om dagen låter dyrt =)
 
hempularen skrev:
Vi låter länken ligga kvar, fast utan identifierare.
Att väcka en tråd från 2004 med en sådan länk är inget annat än spam... :)
 
13th Marine skrev:
Dock tycker jag att någon hundralapp om dagen låter dyrt =)
Ja visst är det. Hemsidor är dyrt. :p
 
Jag har fem/sex domäner hos Surftown både bloggform och hemsideform som drivs ned WordPress.

Tror detta lite större konto kostar 800 kr per år plus 100 kr per domän (.se) Skall man bara ha en blogg/hemsida blir det billigare. Fördelen med att använda en egen domän/webhotell är att det blir helt reklamfritt vilket jag tycker är viktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.