Hej
Jag skulle vilja få upp en bild på en vägg. Tittar alltid på room service och dem använder en over head apparat sån man hade i skolan. Kan man låna sådan någonstans?
El hur gör man för att få upp en bild på väggen hemma annars, finns det andra sätt?
 
Testa att fråga på en skola eller förskola.. de kan ha nån gammal de ändå vill bli av med, eller som du kan få låna. Jag har själv gjort väggmålning med overhead-apparat och det är smidigt. Tänk bara på att skärpan på en gammal OH-apparat kan vara lite si och så med... om man ska göra många små detaljer kan det vara problem...
 
Annars får du väl låna en projektor av någon, kanske enklare att få tag i.

/Gojan
 
Nallis,

om du bor i närheten av Stockholm, så har jag (jobbet) en liten portabel overheadprojektor som du kan få låna ;)

/Jan
 
Lindhardsen skrev:
Nallis,

om du bor i närheten av Stockholm, så har jag (jobbet) en liten portabel overheadprojektor som du kan få låna ;)

/Jan
åhh tyvärr gör jag ju inte det, flyttade därifrån när jag var sex år och nu bor vi i Skåne, så det blir ju tyvärr lite långt. Tack iaf :)
 
Gojan skrev:
Annars får du väl låna en projektor av någon, kanske enklare att få tag i.

/Gojan
En dum fråga men är inte en projektor en sådan som man stoppar sådana små bilder i som man trycker fram? Sådans små fyrkantiga med hård ram.
Hur gör man isf för att få bilden på väggen om man ej har det på sånt litet foto? Förlåt om jag e trög nu.
 
Dia projektor kan ju vara svårt om man nu inte har bilden på dia bild. Men dator projektorer eller liknande för TV bilder börjar ju bli vanliga även privat och att få bilden till dator brukar de flesta fixa med en scanner
 
Snuttjulle skrev:
Dia projektor kan ju vara svårt om man nu inte har bilden på dia bild. Men dator projektorer eller liknande för TV bilder börjar ju bli vanliga även privat och att få bilden till dator brukar de flesta fixa med en scanner
aha visste inte sånna fanns jag tänkte bara på sån med dia bilder.
så med en data projektor räcker det att bilden finns i datan?
 
Ska du måla av en hel bild med färger och sånt, eller ska du måla av en skuggfigur? I sista fallet räcker det med ljuset från en projektor eller stark lampa? Klipp ut bilden som en chablon och fixera framför på ett avstånd som passar så kan du måla efter skuggan? Eller e jag trög nu? Kanske bäst att inte lägga sig i... hejdå.
 
När vi målade en Nalle-puh bild i barnrummet för ett par år sen (eller snarare min sambo målade och jag hejade på :) ) så hade vi en liten bärbar over-head apparat.
Men en bildprojektor (inte en gammal dia alltdå - även om en sån förstås funkar om det är en diabild man vill ha) skulle nog funka minst lika bra.

Se till att bildmaterialet har bra kontrast och inte är alltför detaljrikt bara så blir det lättare...Ett foto tex tror jag är väldigt svårt, om det är första gången iaf.
En "seriefigur" eller svart-vit bild är lättare...

Man skulle nog för all del kunan köra med "rutricket" också. Dvs man har ett rutmönster över orginalbilden, och sedan skissar man lika många rutor svagt på väggen. Sen målar man på fri-hand av varje ruta för sig...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.