Hej

Jag har bilat upp vårt källargolv och kommit ner ca 40 cm. Väggarna är av Ytong och hela huset står på berg och krossgrus blandat med stora stenar. Jag har försökt att hålla ett avstånd om ca 10cm från väggarna när jag bilat. Eftersom väggarna inte sticker ner särskilt långt och dessa står på stenar av olika storlekar så är jag lite orolig för att det skall bli sättningar i huset. Vid återuppbyggnaden är tanken är att jag skall fylla med 10cm makadam, 10cm isolering och 10cm platta med vattenburen golvvärme och armering ingjuten. Finns det skäl att göra något åt väggarna som står på stenarna? Tidigare var plattan 10 cm tjock och helt oarmerad.

Källaren är kruttorr och jag har inte lyckats hitta några som helst spår av vatten, annat än att väggfärgen lossnat pga att det varit plastmaate på golvet och plastfärg på väggarna. Jag gissar att den lilla fukt som kommit ibland har vandrat längs med golvet och upp på väggarna.
 
Jag vet inte riktigt vad du menar med "göra något åt väggarna" men jag vill tipsa dig om att lägga in 20cm isolering, tio är lite snålt faktiskt.
 
Tack för tipset med isoleringen!
Det jag menar med väggarna är ifall jag bör kila in flera stenar under dom eller om jag skall försöka gjuta fast dom på något sätt. Det ser lite risky ut i mina amatörögon. Men det kanske inte är något problem. Det handlar om ca 2 + 3 meter yttervägg som är frilagda i ena hörnet av huset. Jag gissar att ifall jag inte isolerar hela vägen ut mot väggen så kommer ju betongen att rinna in mot väggen och på så sätt skapa ett stöd.

Det kan vara så att jag oroar mig helt i onödan, men det kostar ju inte att fråga :)
 
Gräver man ner under väggen så brukar man göra en stödgjutning för att säkra väggens bärighet. Exakt hur du utför detta i ditt fall törs jag inte säga.
 
Det du skulle kunna göra är en sula av betong som du gjuter längs väggen för att stabilisera det hela mot framtida sättningar. Plocka bort det som är löst idag men undvik att hacka ut mer stenar och grus som ligger under väggen. Ordna lite formplywood och gjut med längsgående armering längs väggen.

Det hela är ju egentligen en avvägning av den extra stabiliteten detta ger och den köldbrygga som den samtidigt uppstår genom att du tar bort plats för möjlig isolering. Finns en tråd här på forumet om källarprojekt där just en sådan gjutning görs steg för steg med en form som flyttas längs väggen. Det du i alla fall bör tänka på är att när du fyller med makadam eller någon kapilärbrytande massa + isolering under ger detta inte så mycket stabilitet för väggen om den skulle vilja ge sig av innåt i rummet. har du högt jordtryck utifrån med suteräng och tung lerjord kanske du bär tänka på stabiliteten före den eventuella köldbryggan. Det hela beror ju även på var dina krafter kommer hamna då din nya platta på 10cm givetvis stabiliserar det hela rätt ordentligt. EPS kan vara ett alternativ även om jag inte i huvudet vet dess egenskaper för att ta upp tryckkrafter.

Så för att gå till botten med det hela tror jag vi behöver ha koll på vad är det för krafter utifrån och uppifrån.

// Mats
 
Med tanke på hur ojämnt underlaget är så tror jag att det blir svårt att gjuta en sula. Jag gissar att jag får lägga dit makadam och packa försiktigt med en "padda". Sedan på med 20cm isolering, golvvärme och armering, sedan gjuta och hoppas att ingenting händer tills jag är klar med gjutningen. En sak som är värd att nämna är att 3-meters väggen inte har något tryck utifrån eftersom jag grävt upp för byte av avloppsrör och montering av skyddsrör för nytt inkommande vatten plus lite extra rör för ev. bergvärme. Det kanske är klokast att lämna den delen öppen tills gjutningen är färdig? 2-meters väggen ligger dock med utsidan orörd.
 
Om nivån på det nya golvet är samma som tidigare skulle jag inte oroa mig. Är det avsevärt lägre så är kanske en stödgjutning en bra ide.

Om du oroar dig för väggen under själva arbetet kanske det är vettigt att blanda ihop lite betong och fylla alla håligheter med i den gamla väggens stensula?
 
Bra idé! Det kan jag ju absolut göra. Det som egentligen är det oroande momentet är när jag skall packa makadamen och därmed börjar vibrerar berdvid väggarna. Med lite betong där så bör det ju rimligtvis bli lite skydd mot dessa vibrationer.
 
Jag håller med MathiasS, När det nya golvet är på plats så är det ingen fara.
Utan det är som ni säger under själva jobbet.
Jag gjorde själv så att jag gjorde en stödmur för att vara på den säkra sidan, och jag ångrar det inte idag.

Mina väggar stog inte på stenar utan de stog på packad sand.
 
Jag har gjort det ni pratar om men, min grundmur stod på stora stenar mm så mitt färdiga golv kommer hamna c:a 100 cm under tidagre väggs slut, jag har gjutit 120 cm i höjd på de ställen som är värst. Har dessvärre c:a 3-4 m kvar att gjuta av c:a 20 m eter totalt, men här är det inte mer än c:a 70-90 cm i höjdled, hade planerat att hinna färdigt i sommar men jag hittade en "liten" sten som tog fem dagar att besegra, med borrhammare och spräckkilar ;)

Titta på Isakssons tråd den är jättebra och fina bilder och den är bra att ha som tröst när man kommer upp ur sin jordhåla och undrar vad man själv håller på med, då är det skönt att se hur bra det kan bli, och att det finns fler stollar... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.