Har haft funderingar att ta ut dagens källarplatta, isolera samt gjuta ny platta. Skulle jag behöva att riva den bärande innerväggen som står där oxå? Dvs kommer den väggen att ta upp mer fukt när allt runtomkring är isolerat?

Som det ser ut från vad jag har sett, består dagens plattkonstruktion av 3-4cm fin sand, samt 3cm betong (vilket känns väldigt tunt. Frågan är (vilket jag får undersöka) om den är så tunn överallt. Jag såg en lång spricka och knackade lätt upp ett hål på 10-15cm för att undersöka. Synpunkter? :)

Skulle 10-12cm med PIR isolering vara tillräckligt om man gjuter in golvvärme i detta golv. PIR har ju bra mkt högre U-värde än vanlig isolering. Tidigare har det vart ett uppreglat golv som nu tagits bort. Reglarna såg som nya ut och även golvets undersida. Isoleringen (5cm) som legat mot golvet, var ngt fuktig på sin undersida, i synnerhet ngt närmre den ena ytterväggen. Med PIR, ska sanden finnas kvar eller ska man lägga ut ett tunt lager Isodränkulor. Skulle det fungera med 5cm betong om man kör med kraftiga armeringsjärn, samt ev fibertillsats i betongen? Lite osäker om det finns armeringsjärn i dag nämligen (undersökning på agendan)

...eller så får det bli ett mekaniskt platongolv :)
 
A Andy82 skrev:
Har haft funderingar att ta ut dagens källarplatta, isolera samt gjuta ny platta. Skulle jag behöva att riva den bärande innerväggen som står där oxå? Dvs kommer den väggen att ta upp mer fukt när allt runtomkring är isolerat?

Som det ser ut från vad jag har sett, består dagens plattkonstruktion av 3-4cm fin sand, samt 3cm betong (vilket känns väldigt tunt. Frågan är (vilket jag får undersöka) om den är så tunn överallt. Jag såg en lång spricka och knackade lätt upp ett hål på 10-15cm för att undersöka. Synpunkter? :)

Skulle 10-12cm med PIR isolering vara tillräckligt om man gjuter in golvvärme i detta golv. PIR har ju bra mkt högre U-värde än vanlig isolering. Tidigare har det vart ett uppreglat golv som nu tagits bort. Reglarna såg som nya ut och även golvets undersida. Isoleringen (5cm) som legat mot golvet, var ngt fuktig på sin undersida, i synnerhet ngt närmre den ena ytterväggen. Med PIR, ska sanden finnas kvar eller ska man lägga ut ett tunt lager Isodränkulor. Skulle det fungera med 5cm betong om man kör med kraftiga armeringsjärn, samt ev fibertillsats i betongen? Lite osäker om det finns armeringsjärn i dag nämligen (undersökning på agendan)

...eller så får det bli ett mekaniskt platongolv :)
Kompletterar med lite mer info:

Källaren har idag ett badrum som renoverades på 90 talet där bland annat golvvärme med elslingor flytspacklades in. Generellt sett ett no-no som jag förstått det med tanke på att plattan är oisolerad. Hur skulle jag kunna se om golvvärmen har någon negativ inverkan, mer än om energianväning skulle vara hög? Blöt platta? För plattan i angränsande rum (gillestuga) ser torr ut förutom i ett av husets ytterhörn om ca 1.5kvm men långt bort från badrummet (får undersöka vart som fått det kan komma ifrån. Sanden under betongen känns torr.
 
BirgitS
Har du några konstruktionsritningar och då särskilt en sektionsritning?
På en sån brukar det gå att se om ytterväggar och bärande innervägg står på sulor, vilket är typ en tjock betongplatta som är under väggarna och går ut kanske 20 cm åt vardera hållet. Det är dessa sulor som fördelar ner vikten från väggarna ner till marken och sen har man bara gjutit en tunt betonglager emellan för att få en yta för golvet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du några konstruktionsritningar och då särskilt en sektionsritning?
På en sån brukar det gå att se om ytterväggar och bärande innervägg står på sulor, vilket är typ en tjock betongplatta som är under väggarna och går ut kanske 20 cm åt vardera hållet. Det är dessa sulor som fördelar ner vikten från väggarna ner till marken och sen har man bara gjutit en tunt betonglager emellan för att få en yta för golvet.
Det enda jag har hittat från byggloven och källarplattan är denna bild.
Jag misstänkte att det fanns någon typ av grundmur som väggarna står på, men trodde ändå att betongplattan skulle vara tjockare. Nu kanske det är så att jag hittade den tunnaste delen av plattan med tanke på att det var sprucket där. Vid ett annat ställe där det tagits ut en bit ur plattan ser den iaf ut att vara 6cm.
 
  • Sektionsritning av källarplan i hus, visar mått och grundmur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
På sektionsritningen ser det inte ut att finnas någon bärande innervägg, men visst kan det kanske finnas ändå.

Jag är inte byggkonstruktör men intuitivt känns det vanskligt att gräva i närheten av sulorna eftersom det kanske skulle kunna medföra att de rör sig när underlaget rör sig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
På sektionsritningen ser det inte ut att finnas någon bärande innervägg, men visst kan det kanske finnas ändå.

Jag är inte byggkonstruktör men intuitivt känns det vanskligt att gräva i närheten av sulorna eftersom det kanske skulle kunna medföra att de rör sig när underlaget rör sig.
Ah så bra iakttaget :)
Jag har haft för mig att den väggen är bärande, men det kanske den inte är. Jag får undersöka lite mer på den väggen. Anledningen att jag trott det beror på en stålbalk som ligger i mitten, längs med. hela huset (misstänker jag iaf). Den balken ser man i den delen av huset som har kryp/torpagrund (källardelen är utbyggnad)....och min tanke var att den avlastas på tre punkter.
 
BirgitS
Jag hänger inte med men om du i en krypgrund har en balk så vilar den väl på typ en mur under ytterväggarna (f.d. ytterväggarna)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.