Jag har ett hus från -52 med oisolerad platta på mark (ej källare). På nedre plan är jag på g att lägga golvvärme i relaxrum/bastu och tvättstuga.

Min fråga är om det kan löna sig att bila ut 25 kvm golv, lyfta ut en massa sprängsten under, isolera 20 cm och sedan gjuta ny platta? Alternativet är ju att lägga ca 10 cm isolering ovanpå och leva med energiförlusten. Självklart är det alltid bäst med ordenligt med isolering under plattan men om man som jag har 2,40 i tak och därmed kan lägga minst 10 cm cellplast ovanpå och sedan flytspackla in slingorna, är det då inte en smartare lösning rent ekonomiskt? Kan den energiförlust som går ner i marken verkligen mäta sig med kostnaderna för att bila ut betongen (som på vissa ställen är armerad)? Jag har bergvärme och därmed ganska låga kostnader idag. Till saken hör också att jag har merparten av boytan på övre planet och behöver därför inte ständigt brassa på så hårt med värme på bottenplanet.

Det vore intressant att höra om andra har gjort denna kalkyl. Jag får inte riktigt ihop lönsamheten i att bila ut golvet, åtminstone inte under ett rimligt antal år framåt. Det är ju bättre rent tekniskt, men i slutändan är det plånboken som styr. Och ett golv ovanpå kan jag fixa själv, till skillnad från att bila ut golvet.

Jag har dessutom ett fd garage i huset som idag är boyta där takhöjden medger ännu mer isolering (15-20 cm). Finns ner några problem förknippade med att lägga så mycket isolering ovanpå och sedan lägga golv med värme (bortsett från att jag självklart inte ska lägga några fuktkänsliga material direkt mot plattan? För det är ett enormt arbete att bila ut ett kraftigt armerat garagegolv på 35 kvm...

/Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.