Har tittat på flera av berättelserna och bildserierna från de som bilat ur sina källare och blivit imponerad av arbetskraften och vad man kan göra för, vad det verkar, relativt små pengar.
Börjar därför fundera på att göra något liknande själv, men då kommer frågorna:

1. Var lär man sig mer, finns bra böcker, instruktiva siter m m?
2. I tvättstugan/pannrummet lät vi bila ur och lägga in golvvärme osv. Då visade det sig att väggarna stod på stora stenar. Hur hanterar man det, byggaren sa att man då inte kunde gräva så djupt för då skulle huset sätta sig. Finns sätt att fixa det eller får man då nöja sig med mindre isolering?
3. vi har 1.85 i takhöjd och jag vill få 2 meter. Eftersom nuvarande betongplatta är tunn betyder det att golvet kommer ligga under nuvarande platta. Hur gör jag med det område som blir mellan det kommande golvet och nuvarande väggen? Det tillkommer ju 15 cm vägg runt om där. På golvet flyter vad jag förstår betongen ut, men det är ju svårt att få den att flyta uppåt.
4. Det pratas om laser osv men jag undrar
a: hur funkar laser?
b: hur får man isolering jämn?
c: hur får man betongen jämn?

Ursäkta om frågorna är basala och många, men jag är ny på området och vill lära mig ordentligt.
 
Står huset på platta, eller är det en riktig sockel med tunn platta/golv?

Själva bilningen är väl inte så mycket att orda om..se till att hyra eller köpa en riktigt kraftig maskin bara så det tar sig lite.

Hur djupt du kan gå beror på dina grundstenar, där får du något att fundera över!
Det går förstås att spräcka dom (den del som kommer i rummet) behålla resten och sedan undergjuta så du får ner väggarna sista biten. Tar du ett par meter i taget så lär inget hända med huset. dvs. bila, spräck och gjut/mura väggen sedan tar du ett par meter till.

Om du lägger ut armeringsjärn i "L" form från väggen och ut i golvet så får du en "sockel" inåt vart efter du arbetar dig fram..

Det svåraste kan vara vatten/fukt om du kommer i nivå eller under bef. dränering!!
Har du inga problem där, så är det mest mycket och tungt arbete du har framför dig.
 
Kanske skulle skrivit det:

Huset är från 1924, har källare på ca 50 m2 varav ca: 15 redan bilats. Ovanpå detta finns ytterligare två våningar. Betonggolvet är alltså tunt, tror inte man kan kalla det platta.
 
Känns som min källare.
Den finns med på källarprokettråden. Som jag borde uppdatera...
Jag tyckte att det smidigaste sättet att göra sig av med golvet var släng, spett och spade. Bilmaskin bara försvann igenom "golvet". Med släggan kunde man få loss stora flak

1.Jag klarade mig utmärkt på all hjälp jag fick här! Underbart Forum.
2.Vet inte om dom bilderna är med på min källartråd, men min källare är grävd i efterhand. Huset står på stora stenblock på marken och sen har man grävt källaren innanför dessa. Hur dom fick dit fönsterna har jag ingen aning om men det är riktiga gluggar. Jag grände ner ca 30cm och jag har inte behövt palla upp sängen än :D
Bara du inte gräver in under stenarna borde funka.
3. Det fixade jag till sen. Tog Finjas murbruk A tror jag. Var det de som hette Gullex förr? Detr har god vidhäftingsförmåga. Jag blandade det och vanlig cement till en lagom kletig och arbetsbar konsistens. Dagen innan du ska pusta till väggarna, pensla på med cementvatten. Blanda i lite cement o vatten så du kan måla på med pensel, då fäster det bättre. Var noga med att få golvet jämt utmed väggarna så man slipper slå boret en massa små "bulor" eller vad mans ska kalla det.
4.a. Ett rött streck som man mäter efter så att man vet att nivå, lutning etc. stämmer
b+c. Vad ska du ha för isolering? Jag la först ett lager makadam (8-16) sen Isodrän och sist lite cellplast. Jag grovfallet på makadamen. Sen lade jag bara ut isoleringen och ovanpå det armeringsnätet. Sen gjöt jag upp klackar lite här och var som jag skulle kunna lägga avdragningsrören på för att få fallet rätt.
Ska se om jag hittar tråden annars kan jag lägga in nån bild

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.