Hej,

Tänkte lägga upp en första tråd!

Jag har en villa från 1955 med källarplan som inte har några indikationer på fukt. Gjutrörsjärnen är aldrig utbytta. Tanken är att hyra ut källarplanet som en extra inkomst (ca 75m2). Takhöjden är drygt 210cm.

Nu står jag i valet om kvalet om jag skall bila upp golvet i källaren (själv) för att sedan anlita hantverkare för att isolera och lägga ny platta.

Fördelar jag ser är:
- Bättre isolerat hus
- Varmare golv för hyresgäster
- Kan byta befintliga rör

Nackdelar
- Ca kostnad på 150.000 sek(fick offert av en bekant som är betongare).

Ev fördelare
- Med tur kan jag få en högre takhöjd
- Öka husvärdet med motsvarande investering

Eftersom det är första gången jag skulle göra något liknande undrar jag om det finns någon i forumet som kan dela med sig av erfarenheter, tips och trix samt för och -nackdelar?
Gällande golvvärme, behövs det lika mycket på hela källarplanet eller går det att ha mindre i vissa rum?

Tack på förhand
 
Välkommen! Att bila upp och gräva ur en källare är ett styvt jobb (jag vet, har gjort det två gånger) - men det är utan tvekan också något av det bästa jag gjort i renoveringsväg! Eftersom dina avloppsrör troligen ändå måste bytas snart, så passa på och bila upp allt och inte bara en ränna.

Sen, varför inte göra isolerandet, armering och dragning av golvvärmeslang själv också? Det är ju den ”lätta” biten. Så tar du in proffs bara för gjutningen, och kan spara en bra slant.
 
  • Gilla
AlfredF
  • Laddar…
Jag hade hjälp av en firma som betongsågade rännor för nya avlopp, gjöt igen de gamla och drog de nya rören. Jag flyttade punkten där avloppet lämnar huset så de gjorde även grävning på tomten och ny anslutning till avloppsnätet. Behöll källaren ganska ”källarlik” - har ett sovrum och en tvättstuga med duschkabin. Förberedde avlopp för att kunna bygga en toa. Resten av källaren är mer rå källare. Vet inte om jag har så många råd egentligen men följer gärna tråden… Om du ska bila och plocka ur sten relativt koncentrerat kan det nog vara värt att hyra ett transportband istället för att kånka på spänner med sten, grus och jord.

A AlfredF skrev:
Hej,

Tänkte lägga upp en första tråd!

Jag har en villa från 1955 med källarplan som inte har några indikationer på fukt. Gjutrörsjärnen är aldrig utbytta. Tanken är att hyra ut källarplanet som en extra inkomst (ca 75m2). Takhöjden är drygt 210cm.

Nu står jag i valet om kvalet om jag skall bila upp golvet i källaren (själv) för att sedan anlita hantverkare för att isolera och lägga ny platta.

Fördelar jag ser är:
- Bättre isolerat hus
- Varmare golv för hyresgäster
- Kan byta befintliga rör

Nackdelar
- Ca kostnad på 150.000 sek(fick offert av en bekant som är betongare).

Ev fördelare
- Med tur kan jag få en högre takhöjd
- Öka husvärdet med motsvarande investering

Eftersom det är första gången jag skulle göra något liknande undrar jag om det finns någon i forumet som kan dela med sig av erfarenheter, tips och trix samt för och -nackdelar?
Gällande golvvärme, behövs det lika mycket på hela källarplanet eller går det att ha mindre i vissa rum?

Tack på förhand
 
  • Gilla
AlfredF
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Jag hade hjälp av en firma som betongsågade rännor för nya avlopp, gjöt igen de gamla och drog de nya rören. Jag flyttade punkten där avloppet lämnar huset så de gjorde även grävning på tomten och ny anslutning till avloppsnätet. Behöll källaren ganska ”källarlik” - har ett sovrum och en tvättstuga med duschkabin. Förberedde avlopp för att kunna bygga en toa. Resten av källaren är mer rå källare. Vet inte om jag har så många råd egentligen men följer gärna tråden… Om du ska bila och plocka ur sten relativt koncentrerat kan det nog vara värt att hyra ett transportband istället för att kånka på spänner med sten, grus och jord.
Y YuGi skrev:
Jag hade hjälp av en firma som betongsågade rännor för nya avlopp, gjöt igen de gamla och drog de nya rören. Jag flyttade punkten där avloppet lämnar huset så de gjorde även grävning på tomten och ny anslutning till avloppsnätet. Behöll källaren ganska ”källarlik” - har ett sovrum och en tvättstuga med duschkabin. Förberedde avlopp för att kunna bygga en toa. Resten av källaren är mer rå källare. Vet inte om jag har så många råd egentligen men följer gärna tråden… Om du ska bila och plocka ur sten relativt koncentrerat kan det nog vara värt att hyra ett transportband istället för att kånka på spänner med sten, grus och jord.
Hej och välkommen.
Jag grävde ur halva min källare 30 cm och la 20 cm cellplast och gjöt en ny platta på det.
Passade samtidigt på att byta samtliga avlopp på den stammen och dra ny el och data kablar.
Fundera i planeringsstadiet om det finns något ni önskar just på våningen över; ny el eller data framdraget. Kanske nya rör till element mm.

jag var för snål för att betala någon sånt som jag kunde göra själv, så bar ut alla massor uppför trappen, la på en hög och pratade med en lokal bonde som körde ett fullt lass för 300 kronor. Skräp för dig fyllnadsmassor för bonden.

La pengarna på betongen och leverans/hjälp att få golvet väl avvägt. Annars allt på egen hand, trots att det tog längre tid.

lycka till med projektet!
 
  • Gilla
AlfredF
  • Laddar…
Du har ett roligt projekt framfördes men om du absolut inte vill göra allt själv överväg att leja in personerna för att bila, gräva samt bära. Det är otroligt slitsamt och kan lätt ta musten ur all lust. Finns många trådar här som täcker sådana projekt om du sen vill testa att göra lite eller allt med avlopp och golvvärme
 
  • Gilla
AlfredF
  • Laddar…
Tack för alla bra svar!

Jag har precis börjat och är nu på rum nr 1,5 av totalt 6 rum på ca 2 arbetsdagar á 2 man. Testade först en 8 kilo hilti men det gick inte snabbt. Gick upp till en 14 kg hilti istället. Funderar på att gå ett steg till dvs 20kg. Vad har ni använt?

Tog skottkärra eftersom rummen ligger illa till och svårt att få till band.

Inte säker på vart gjutjärnen, tänkte ta hit en vvs som kollar på det för säkerhets kull.

Kommer uppdatera när allt är färdigt och hur det har gått.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
A AlfredF skrev:
Tack för alla bra svar!

Jag har precis börjat och är nu på rum nr 1,5 av totalt 6 rum på ca 2 arbetsdagar á 2 man. Testade först en 8 kilo hilti men det gick inte snabbt. Gick upp till en 14 kg hilti istället. Funderar på att gå ett steg till dvs 20kg. Vad har ni använt?

Tog skottkärra eftersom rummen ligger illa till och svårt att få till band.

Inte säker på vart gjutjärnen, tänkte ta hit en vvs som kollar på det för säkerhets kull.

Kommer uppdatera när allt är färdigt och hur det har gått.
jag fick en liten hand bilmaskin från Biltema från min bror. Studerade samtidigt, jobbade extra och valde den snåla vägen.

i helgen hyrde jag tyngsta Makita från Herok, kostade 840 för ett dygn ink moms.
kommer hyra den igen (för nya huset) för att bila upp golven en helg så allt är klart för att bäras ut i egen takt.
 
Är ju en fördel om du vet var avloppsrören är. Luktar lite tråkigt annars om du kör sönder dem.
A AlfredF skrev:
Tack för alla bra svar!

Jag har precis börjat och är nu på rum nr 1,5 av totalt 6 rum på ca 2 arbetsdagar á 2 man. Testade först en 8 kilo hilti men det gick inte snabbt. Gick upp till en 14 kg hilti istället. Funderar på att gå ett steg till dvs 20kg. Vad har ni använt?

Tog skottkärra eftersom rummen ligger illa till och svårt att få till band.

Inte säker på vart gjutjärnen, tänkte ta hit en vvs som kollar på det för säkerhets kull.

Kommer uppdatera när allt är färdigt och hur det har gått.
 
  • Gilla
michfris
  • Laddar…
Hej igen!

Nu är allt färdigt.

Blev över 80 ton betong som jag tog med skottkärra. Huset stod på ca 30cm oarmerad platta vilket gjorde att det blev mer än jag trodde. Hade jag gjort om det hade jag defenitivt lagt tid på att hitta någon som behöver fyllnadsmassor, det var det som kostade mest.

Sedan fick jag lära mig den hårda vägen hur viktigt det är med en bra motorkap...

Fick hjälp med att lägga ut rör för vatten och avlopp.

Det blev 10 cm makadam 8/16, 20 cm cellplast (hade tagit 30 men kunde inte gräva så mycket) samt 10cm betong.

Fick hjälp av elektriker samt hantverkare som visade hur jag skulle lägga ut cellplast, lägga armering, dra rör för el samt hur jag skulle lägga ut golvvärmen. Gjorde det själv och sedan kom betongaren och inspekterade så att allt såg ok ut.

När vi gjöt var det jag och en rutinerad person med 8 år inom yrket. Med det sagt om jag fick en till källare skulle jag löst allting utan hjälp bortsett från vvs IFALL något skulle hända samt betongen.

Tack all som har hjälpt mig med tips.
 
  • Renoveringsarbete inne i byggnad, skräp på golv, exponerade elledningar, rörmokarens spill, tom kartong, ojämn solbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 16837353481514921571530537034741.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergivet utrymme, renovering pågår, skalade väggar, skräp på golvet, avskalad tapet, synliga rör, ingen möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmefördelningsskåp med ventiler och rör, byggnadsarbete under gång, ej färdigställt rum, betonggolv, gula väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt, blottlagda tegelväggar, avskalat rum, svängda linjer på betonggolv, nedtaget fönster, rör vid väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringslokaler med avskalade väggar och nylagt golvavjämning. Avloppsrör sticker upp, spår av fukt, orenoverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom renoveringslokal med betonggolv, kala väggar, färgstänk, och ett litet färgglatt fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergivet rum med sliten vägg, trasiga fönster och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt rum, renovering, betonggolv, färgade fönsterrutor, väggskador, ingen inredning, byggavfall, tomhet, bostadsförbättringspotential.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peter4321 och 4 till
  • Laddar…
Gammalt gjutjärnsrör syns på bild 6 , ska du byta det med, ser lite anfrätt ut.
 
J jonaserik skrev:
Gammalt gjutjärnsrör syns på bild 6 , ska du byta det med, ser lite anfrätt ut.
Givetvis men det blir ett senare projekt när pengar och tid finnes.
 
Imponerande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.