Vi har en avloppsstam i källaren som verkar ha ett mindre hål i sig. Detta enligt en film vi tog. Är vi spillde röret. Jag funderar på att byta den själv. Det är en sträcka på ca 4 meter och begränsat till ett rum. Det finns två anslutande golvbrunnar som kommer från rummet intill, sedan lämnar stammen huset och på utsidan är det nyligen bytt till plast.

Jag har ingen erfarenhet av detta sedan tidigare, är det rimligt att ge sig på själv? Hur lång tid kan det ta? Några tips?
 
Helt rimligt att göra själv, inget av momenten är speciellt svårt.
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Helt rimligt att göra själv, inget av momenten är speciellt svårt.
Tackar för svar. Vad kan man räkna med för tidsåtgång?
 
En förmiddag för att handla avloppsrör och betong
Ett par timmar för att hämta sand ("rörgravsgrus") att lägga under och runt rören

4h för att bila betongen
4h för att gräva ur och ta bort röret
8h (för dig) för att lägga tillbaka sand, rör och återfylla
4h för att blanda betong och gjuta golvet

Kan vara en bra ide att borra i lite armering i befintlig platta.

Sist jag gjorde detta tog jag hjälp av en kompis med en stor såg för att få ett rakt snitt i golvet, men det gjorde jag mest för att detta var i garaget där betongen är synlig. Det är ju inte alltid värt besväret/pengarna.

122051606_985141322007263_7959468499841984528_n.jpg
 
  • Gilla
Kamelåso och 3 till
  • Laddar…
Det som ev kan bli bökigt kan vara att komma åt plaströret ut till gatan. Du vill ju ansluta till det röret och inte lämna en snutt gjutjärnsrör mellan de nyare rören. Det beror ju helt på hur nära huset den skarven ligger.
 
D Dublin skrev:
Det som ev kan bli bökigt kan vara att komma åt plaströret ut till gatan. Du vill ju ansluta till det röret och inte lämna en snutt gjutjärnsrör mellan de nyare rören. Det beror ju helt på hur nära huset den skarven ligger.
Det är bytt precis intill fasaden, så man får väl gräva /bila lite under ytterväggen misstänker jag och ev även gräva fram på utsidan i värsta fall.
 
MathiasS MathiasS skrev:
En förmiddag för att handla avloppsrör och betong
Ett par timmar för att hämta sand ("rörgravsgrus") att lägga under och runt rören

4h för att bila betongen
4h för att gräva ur och ta bort röret
8h (för dig) för att lägga tillbaka sand, rör och återfylla
4h för att blanda betong och gjuta golvet

Kan vara en bra ide att borra i lite armering i befintlig platta.

Sist jag gjorde detta tog jag hjälp av en kompis med en stor såg för att få ett rakt snitt i golvet, men det gjorde jag mest för att detta var i garaget där betongen är synlig. Det är ju inte alltid värt besväret/pengarna.

[bild]
Vilket svar!

Det känns ju 100% hanterbart. Det enda jag funderar över är anslutningarna som kommer från sidan. Men borde ju inte vara så klurigt eftersom all förgreningar är nya och anslutning mot äldre rör är helt rak :)
 
En uppföljande fråga: när man ändå är igång så bli man ju sugen på att bila upp hela rummet, gräva ut lite mer och lägga t ex lös isodrän/ makadam och cellplast och sedan gjuta igen ovanpå. Idag är plattan nämligen helt oisolerad, svinkall och dyngsur… Men då snackar vi en yta på 3,5x3,5 med en tjocklek på säg 10cm. Det blir (om jag räknat rätt) ca 1250 liter betong eller lite styvt 105 säckar. Blandade närmare 50 säckar C-bruk när jag putsade om ett rum men det var över flera dagar. Var går egentligen gränsen för när det börjar bli korkat att stå med vispen? Känns ju som om den första betongen hinner börja sätta sig om jag ska blanda säck för säck…
 
  • Gilla
Joakim654
  • Laddar…
D DerPontus skrev:
En uppföljande fråga: när man ändå är igång så bli man ju sugen på att bila upp hela rummet, gräva ut lite mer och lägga t ex lös isodrän/ makadam och cellplast och sedan gjuta igen ovanpå. Idag är plattan nämligen helt oisolerad, svinkall och dyngsur… Men då snackar vi en yta på 3,5x3,5 med en tjocklek på säg 10cm. Det blir (om jag räknat rätt) ca 1250 liter betong eller lite styvt 105 säckar. Blandade närmare 50 säckar C-bruk när jag putsade om ett rum men det var över flera dagar. Var går egentligen gränsen för när det börjar bli korkat att stå med vispen? Känns ju som om den första betongen hinner börja sätta sig om jag ska blanda säck för säck…
Gränsen för visp går nog ganska lågt, kanske vid 10-20 säckar för min del. Därefter kommer att hyra en tombola (eller två, om man har folk nog). Men även där tycker jag att kanske en kubik är gränsen. Över det hyr jag in betongbil.
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
Att vispa betong brukar ju ärligt talat inte bli så bra? Ok för en påse eller så men det blir ju rätt mycket bättre blandat i en tombola.

Jag tycker det är kul att blanda upp till någon kubik i tombola, därefter blir det betongbil. Blanda själv blir dessutom bara billigt om man kan få hem sand, ballast och cement själv, behöver man hjälp med sådan transport är det nog billigare att ta betongbil direkt.
 
  • Gilla
DerPontus
  • Laddar…
B
Visp funkar till puts, men inte till betong är min erfarenhet. Dessutom krävs det en ganska rejäl borrmaskin jämfört med att blanda lös puts.

jag brukar blanda betong med spade i murarhink, i skottkärra, eller på en presenning om det är mindre än ca 100 - 150kg. Blir det mer än så drar jag igång blandaren. Och någonstans över 1-1.5 m3 så får det bli betongbil.
 
  • Gilla
DerPontus och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar alla! Om jag ger mig på att bila hela rummet blir det betongbil, men om det är rännor för rören så nöjer jag mig nog med färdiga säckar och vispen (har ändå köpt en dedikerad gjord för ändamålet - gjorde 10 säckar i vintras med vanliga borrmaskinen men det blev inget vidare).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.