Jag har tyvärr insett att jag är tvungen att bila upp mitt betonggolv i tvättstugan för att dra nytt avlopp till köket.

Det jag är lite orolig för är att skada golvvärmeslangarna.

Är det någon här på BH som gjort något liknade?
 
H hackatall skrev:
Jag har tyvärr insett att jag är tvungen att bila upp mitt betonggolv i tvättstugan för att dra nytt avlopp till köket.

Det jag är lite orolig för är att skada golvvärmeslangarna.

Är det någon här på BH som gjort något liknade?
Jo det har hänt, golvvärme slang ligger på isoleringen under armeringsnätet. Ca 5 cm ner i betongen. Men slangen går o skarva om olyckan r framme.
 
Jodå, nog blev det hål på slangen. :p
Men problem är till för att lösas.

fortsättning följer.
 
  • Renoveringsprojekt med uppbruten betonggolv och verktyg, vilket indikerar reparation av underliggande rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i vägg där en vit sladd går igenom, nära en eluttag och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i betonggolv avslöjar underliggande rör och skadad slang vid byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd golvdel med synlig skadad slange och omgivande rörsystem i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i ett rum med uppbrutet golv nära dörröppning och synlig slang, verktyg och dammsugare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomgrävd betonggrund med synliga rör och kablar som en del av ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar verkligen den där golvvärmen? Rören verkar ligga väldigt glest och inte på de normala cc30 eller cc20?
 
Funkar fint, ligger på ca c-c 30 cm det är 20mm rör.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Spännande projekt!
Jag har haft hantverkare hemma som bilat av stora delar av golvvärmeslingorna i badrummet. Nu funderar jag på att bila upp resten av golvet och lägga ny slinga själv. Jag funderar på vilket verktyg du använde, samt hur svårt det var att gå försiktigt fram så att inte golvvärmen skadades väldigt mycket när du bilade?
 
D Doldaskruvar skrev:
Spännande projekt!
Jag har haft hantverkare hemma som bilat av stora delar av golvvärmeslingorna i badrummet. Nu funderar jag på att bila upp resten av golvet och lägga ny slinga själv. Jag funderar på vilket verktyg du använde, samt hur svårt det var att gå försiktigt fram så att inte golvvärmen skadades väldigt mycket när du bilade?
Det slutade med att jag sågade två spår ca 30mm ner i plattan och sen gick lös med storsläggan, då såg jag vilka bitar som slangen satt fast i och kunde bila kontrollerat med maskin.

Det var värre i början innan jag såg hur slangarna låg.
 
  • Gilla
Doldaskruvar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.