Hej!

Nu när dräneringen snart är klar ska jag ge mig på källaren. Ska bila upp golvet och undrar då hur jag ska göra, köpa eller hyra en bilhammare?

Köper jag en kan jag ju gå ner i källaren lite när man känner för det och jag kan ha den i lagårn sen.  Hyr jag kankse jobbet går fortare för då måste man ligga i en helg men det kanske är dyrt?

Funkar en sådanhär eller vad ska man satsa på? Vilka finns det?
http://jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?OrderId=48895670&pf_id=SE-001008&dept_id=
 
Det beror ju alldeles på hur golvet ser ut hos dig. Har du 15cm armerad betong av god kvalitet kan du glömma alla småmaskiner du kan köpa för rimliga pengar. Då är det bara att hyra det största som finns (brukar bli en 30kg Bosch, den största som går på el).

Är det gammal betong, tunnt gjutet utan armering funkar ju mindre hammare bra.

Själv använde jag faktiskt slägga. Grävde ur under och knäckte med slägga. Gick snabbare än att bila.
 
Huset är byggt 1909 och källaren grävd I slutet av 40- början av 50-talet. Tror knappt dom lagt större energi på golvet. Men om det är en tunt golv utan armering funkar en maskin liknande den på Jula. Skulle man ta till släggan, vad använder man sig mer av då? Någon form av kilar?
 
Där kakan var tjock här, uppåt 10cm så grävde jag ur under så långt jag kunde och därefter klappa jag till med släggan. Denna metod var betydligt enklare än att bila sönder golvet. Där kakan var tunnare använde jag släggan först och sedan plockade jag bort bitarna + underliggande stenar.
 
Ny är ju inte ytterväggarna i källaren bärande mer än på baksidan men mellanväggarna i källaren måste väl uppfyllla någon fukntion. Hur när dom vågar man knacka bort golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.