Hej!

Jag bor i ett hus byggt på 50-talet och ska dra avlopp från tvättstugan till ett intilliggande rum som ska bli badrum. Hur är det om jag bilar upp runt befintlig golvbrunn i tvättstugan för att få fram tillräckligt med avloppsrör för att kunna sätta på en skarv? Är det svårt att bila runt brunn och rör utan att skada dessa?
 
Det låter väl vettigt, man brukar kunna räkna ut hyffsat hur avloppen går när man kollar på de olika avsticken.
Ja det är extremt svårt att bila runt rör och brunnar utan att skada dessa.
Tänk också på att om du vill ha wc i nya badrummet fordras 110 rör.
 
Ok, wc vill jag såklart ha. Om det inte är 110 rör till tvättstugan kan jag då alltså inte gå på avloppet där?

Hur gör man lättast för att få fram såpass mycket av det gamla avloppsörer så det går att skarva på ett nytt utan att skada det? Är det bara att bila "försiktigt" eller finns det någon annan metod?
 
Krilleman
Bila försiktigt är det enda alternativet som finns. Krävs lite teknik men det går, i bästa fall så är ju avloppet under betong-sulan, liggandes i gruset, under din tvättstuga.
 
Ett tips/knep är att ha en större bilmaskin först och sen en liten rackare för finsnajset.
 
Passar på att låna denna gamla tråd, är ungefär i samma situation som TS. Om röret från golvbrunnen i källaren mäter mindre än 110 mm, kan man då inte installera en toalett i källaren alls? Helt otänkbart?
 
Krilleman
110mm är standard för WC-installation i Sverige. (y)
 
P ptk skrev:
Passar på att låna denna gamla tråd, är ungefär i samma situation som TS. Om röret från golvbrunnen i källaren mäter mindre än 110 mm, kan man då inte installera en toalett i källaren alls? Helt otänkbart?
Det beror såklart på hur mycket mindre än 110mm.
70mm, nej, inte utan att koppla på en avloppspump med kvarn. Men är röret nån udda gammal typ som mäter typ 100mm, inga problem.
 
Kan man genom att titta på golvbrunnen avgöra hur stor röret är, eller ser man det först när man bilat upp golvet?
 
Jag tror att det i princip inte finns 110 golvbrunnar. Så frågan för dig är hur långt det kan vara till en punkt där röret blir 110.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Om röret är för litet, så ska man alltså bila upp tills man kommer till en skarv till ett rör som är ca 110?
 
Krilleman
H hempularen skrev:
Jag tror att det i princip inte finns 110 golvbrunnar. Så frågan för dig är hur långt det kan vara till en punkt där röret blir 110.
Jodå, det finns gamla gjutjärnsbrunnar som är 110mm. (y)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.