I vårt hus finns ingen brunn i garaget - jag kan inte riktigt begripa varför. De som byggde huset (1976) var extremt noga - pedantiska - så jag förstår inte varför de snålade på att utesluta brunn i garaget. Farbrorn som byggde huset är tyvärr död, så jag kan inte fråga honom.

Mitt spörsmål är om någon har förslag på alternativ?

De överstrukna ledningarna på ritningen är avlopp (hus i sluttning) - där det går från pannrum, tvättstuga, dusch, toalett och sedan ut under sovrummet på nedre plan. Där den blå pilen pekar är inkommande vatten. Det finns således - uppenbarligen åtminstone - inget smidigt sätt att gå på befintligt avlopp. Eftersom inkommande vatten går längs väggen i garaget - så känns det ju lite lurigt att hålla på att bila där för att eventuellt gå på avloppet som går parallellt.

Det enda alternativet jag kan komma på är att sätta en brunn i mitten av garaget och sedan bila upp och gå på ledningen på utsidan. Om vi nu ska ha brunn i garaget vill säga... Tanken var att ha en av bilarna där - men det går ju inte under vintern t.ex. för det kommer bli sjöblött där inne när smältvatten inte kan ta vägen någonstans.

Bastu som är på ritningen finns inte (och om den gjort det så hade det varit ännu märkligare att inte ha en brunn i bastun?!).

Tack på förhand för eventuella svar/kommentarer.
 
  • Teknisk ritning med mått, linjer och symboler, visad på en datorskärm, markerad med blå penna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde själv precis ett garage och valde att skippa brunn.
För att brunnen ska göra nytta så behöver du ett bra fall. Och trots att du har fall så kommer det ligga stora pölar med vatten om du kör in en snöig bil på vintern.
Jag valde att skippa brunnen och istället bara ta en raka och skrapa ut vattnet om det någonsin skulle behövas.

Valde istället att sätta en golvlist runt hela garaget i gummi som är limmad mot golvet, på detta sätt kan det inte rinna in mängder med vatten i väggen om man skulle råka tappa en hink eller liknande.
 
J jockebq skrev:
Byggde själv precis ett garage och valde att skippa brunn.
För att brunnen ska göra nytta så behöver du ett bra fall. Och trots att du har fall så kommer det ligga stora pölar med vatten om du kör in en snöig bil på vintern.
Jag valde att skippa brunnen och istället bara ta en raka och skrapa ut vattnet om det någonsin skulle behövas.

Valde istället att sätta en golvlist runt hela garaget i gummi som är limmad mot golvet, på detta sätt kan det inte rinna in mängder med vatten i väggen om man skulle råka tappa en hink eller liknande.
Tack, bra tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.