När plattan gjöts så tänkte vi att vi skulle ha en badrumsmöbel runt våra dubbelhandfat och därför så har vi bara ett enda avlopp där vattnet skall rinna ut. Nu har vi ändrat oss och vill ha två handfat brevid varandra och behöver alltså två avlopp.

En lösning är att vi gjuter upp en liten sockel och där drar vi nya rör som mynnar ut i det befintliga avloppet. Det kommer att bli halvfult och det finns en risk att man alltid slår tårna i upphöjningen.

Alternativ två är att vi bilar upp en del av golvet och drar om en del av avloppet. Risken då är ju att man råkar ha sönder golvvärmen vilket skulle vara en katastrof.

Är det någon som har gjort något liknande och hur tycker ni vi skall göra?

Är det helt vansinnigt att börja hacka i plattan? Jag föredrar givetvis alt. 2, men inte om risken är stor att slangarna går sönder.
 
Jag är def. ingen golvärmeexpert, långt därifrån ;), kanske mest pga. det så skulle jag vara superrädd att förstöra någon av golvvärmeslingorna, men hur stor risken eg. är vet jag inte.

MEN en idé skulle kunna vara att som alternativ 3 bygga en liten 'låda' bakom tvättställen som blir ungefär som en hylla i tvättställets ovankant eller strax över, behöver inte vara särskilt djup, bara så den täcker avloppet i golvet, om man sedan kaklar allt i samma material som övriga väggar så syns den inte men blir på samma gång en praktisk avställningsyta bakom tvättställen och döljer avloppet i golvet.
Ni kan nu ta ut avloppet på väggen under varje tvättställ som då blir vägghängt och sedan förbinda det andra med det tvättställ som är placerat rakt ovan golvavloppet, antingen med en skarvkoppling på utsidan 'nya' väggen eller dolt bakom, som med själva golvavloppet.
Ni slipper på det sättet en 'klack' på golvet och ffa. att bila bland golvvärmeslingorna.

Det var svårt att förklara, hoppas du förstår ungefär hur jag menar ;)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Jag är def. ingen golvärmeexpert, långt därifrån ;), kanske mest pga. det så skulle jag vara superrädd att förstöra någon av golvvärmeslingorna, men hur stor risken eg. är vet jag inte.

MEN en idé skulle kunna vara att som alternativ 3 bygga en liten 'låda' bakom tvättställen som blir ungefär som en hylla i tvättställets ovankant eller strax över, behöver inte vara särskilt djup, bara så den täcker avloppet i golvet, om man sedan kaklar allt i samma material som övriga väggar så syns den inte men blir på samma gång en praktisk avställningsyta bakom tvättställen och döljer avloppet i golvet.
Ni kan nu ta ut avloppet på väggen under varje tvättställ som då blir vägghängt och sedan förbinda det andra med det tvättställ som är placerat rakt ovan golvavloppet, antingen med en skarvkoppling på utsidan 'nya' väggen eller dolt bakom, som med själva golvavloppet.
Ni slipper på det sättet en 'klack' på golvet och ffa. att bila bland golvvärmeslingorna.

Det var svårt att förklara, hoppas du förstår ungefär hur jag menar ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Är du intresserad så har jag ett par bilder som visar både 'låda' och 'skarv' mellan två tvättställ, på ett ungefär iaf. jag kan isf. maila dem till dig.
Jag har samma problem fast med en toalettstol, du får gärna skicka bilder,Christina!
 
sollentuna skrev:
När plattan gjöts så tänkte vi att vi skulle ha en badrumsmöbel runt våra dubbelhandfat och därför så har vi bara ett enda avlopp där vattnet skall rinna ut. Nu har vi ändrat oss och vill ha två handfat brevid varandra och behöver alltså två avlopp.
Hej, jag skulle tänka om lite och fixa någon typ av skåp under handfaten och dra ena handfatets avlopp så att det ansluter till det andra via en muff, som är dold inne i skåpen.

Det är den här typen av skåp jag menar (finns miljoners olika varianter):
skby0186.jpg
 
sollentuna skrev:
Är det helt vansinnigt att börja hacka i plattan? Jag föredrar givetvis alt. 2, men inte om risken är stor att slangarna går sönder.
Förutom faran för att skada golvvärmen är det möjligt att skada fuktspärren, och då är risken att försäkringsbolaget inte gillar tilltaget och därför frånsäger sig allt ansvar om något händer i framtiden.
 
Christina: Jag tror inte din lösning fungerar för oss (avloppet är även lite för långt från väggen och det sitter ju på mitten så man måste leda båda tvättställen dit.), men skicka gärna bilder så jag förstår exakt hur du menar.

ClasseClas: Det var såna skåp vi hade tänkt att ha när plattan gjöts, men nu har vi ångrat oss!

Ang. fuktspärren så finns den inte ännu så det är inget problem.

Finns det ingen som har vågat sig på något liknande?
 
jaha, i mitt bygge så kom avloppet för nära väggen till toan, eg skulle dt vara i väggen-vägghängd toastol. Tankefel vid grundgjutningen.
Nåväl, rören i plattan till golvvärmen är inte dragna så nära en toastol generellt och i mitt fall i synnerhet, så idag har rörpularen börjat bila för att flytta ut avlopp och vatten från väggen så det passar till en golvstående toalettstol, om ni förstår vad jag menar... 8)
 
Enligt mitt sätt att se det hela så tar man besluten innan man gjuter, att ändra på något därefter är inte rimligt. Givetvis kan mått bli fel och då måste man förstås fixa det på bästa sätt.
Förslag:
1. Koppla ihop avloppen utan sockel.
2. Ändra tillbaka (så det blir rätt) och köp dubbel möbel.
 
Nu har vi bilat upp och lagt ner nya rör. Ingen fontän från golvvärmen än, så det gick nog bra! Vi höll oss ovanför armeringen och eftersom slangarna går under så kändes det som om man hade lite marginaler.
 
En idé är att ta reda på var röeren går innan ni bilar, exempelvis med värmekamera, ultraljud eller någon sändare som skjuts in i röret och kan detekteras utifrån.
Den senare metoden finns det risken att man missar andra slingor i närheten som inte kommer att synas eftersom endast den slinga som sändaren är inuti kommer att synas.
Finns det andra metoder för att hitta golvvärmerör?

/Rogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.