Håller på att renovera källaren, har nu kommit till gillestugan. Golvet i gillestugan är isolerat med s.k elefantmatta, från-65. Väggarna består av gråsuggor alt betong, luftspalt på 3 cm och sen en innervägg av lättbetong. Ej dränerat om utvändigt då nuvarande konstruktion funkar utmärkt dvs fin luft och inga fuktgenomslag på 50 år. Ca 1 meter runt huset grävdes leran bort och ersattes med sand (!). Rena stranden när jag grävt, men verkar fungera.

Men gjutjärns rören som löper under plattan får jag spolade och filmade nästa vecka, misstänker att det är läge att byta nu när plattan är framme iaf. Men jag vill inte Bila upp hela golvet då konstruktion med med elefantmatta funkar bra, golvet är behagligt och inte alls kallt som i resten av källaren, inga problem att vara i strumplästen i det rummet. Resten av källaren har i te elefantmatta under och svinkallt golv.

Så min fråga är hur man isolerar tillbaka just de spår där nya avloppet kommer gå? Måste skära upp elefantmatta då jag antar att rören ligger under hela plattan, måste jag isolera där röret går eller kan jag bara gjuta igen det? Vill som sagt inte bila hela golvet, är 40 kom och varken tiden eller pengarna önskar jag lägga nu när det funkar så bra som det är.

Tanken sen är blå platon och parkettgolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.