Hej,
jag har ett hus från 1975 med källare på ca 15 cm tjock oisolerad platta.Jag tänkte flytta tvättstugan i källaren och behöver därför installera en ny golvbrunn och ansluta till avloppsröret som verkar vara ingjutet i plattan.
Efter att ha bilat en stund i plattan börjar jag dock bli lite tveksam till om det verkligen går att frilägga tillräckligt mycket av avloppsröret att jag kan koppla på en anslutning. Det verkar vara väldigt stor risk att man gör sönder röret, eftersom det verkar vara ingjutet i plattan, när man bilar i betongen.
Oroar jag mig i onödan, tål rören (verkar vara plast) friläggning genom bilning i normalfallet, eller kan det sluta med att jag får bila hela vägen tills plattan tar slut?
 
Om du börjar ordentligt bredvid röret, 10 - 15 cm, så borde du klara röret. Plast är segt.

Protte
 
OK, tack, känns lite nervöst att kanske sabba något som trots allt fungerar, men samtidigt har jag ju läst om andra som lyckats bila fram sina rör.
 
Kan väl avsluta denna tråd med att meddela att det gick bra att frilägga det ingjutna plaströret och koppla på en anslutning, även om jag råkade göra hål precis där jag först kom fram till röret, om någon annan skulle undra i framtiden. För övrigt ska man inte underskatta hur jobbigt, dammigt och tidskrävande det är att bila några meters ränna i 15 cm tjock betong. Hyrde rejäl bilmaskin ändå håll jag på i ett par dagar, men till slut blev det klart.
 
  • Gilla
ulfben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.