Har en utomhusaltan på betong och funderar nu på att anlägga ett uterum där som är vinterbonat.
Eftersom betongplattan nu är i linje med innergolvet misstänker jag att jag måste bila ner ca 20-30 cm om jag vill att det ska fortsätta att vara i linje med vardagsrumsgolvet OCH dessutom vara isolerat med golvvärme.

Frågan är om det är en till synes omöjlig uppgift att bila bort ca 12m2 betong 30cm djupt?
...eller är går det snabbt/smidigt?
Skulle det kunna vara något man själv gör om man hyr rätt verktyg?
 
D DarrenB skrev:
Har en utomhusaltan på betong och funderar nu på att anlägga ett uterum där som är vinterbonat.
Eftersom betongplattan nu är i linje med innergolvet misstänker jag att jag måste bila ner ca 20-30 cm om jag vill att det ska fortsätta att vara i linje med vardagsrumsgolvet OCH dessutom vara isolerat med golvvärme.

Frågan är om det är en till synes omöjlig uppgift att bila bort ca 12m2 betong 30cm djupt?
...eller är går det snabbt/smidigt?
Skulle det kunna vara något man själv gör om man hyr rätt verktyg?
Är du säker på att betongen är 30cm tjock? Låter något overkill och är den dessutom armerad så kommer du få slita som ett djur för att få upp den.
 
Bilandet är den lätta biten. Såga upp ett rutnät med diamantklinga. Hyr en Hilti 1000 eller ännu hellre en cobra om möjligheten finns.

Det jobbiga är att få bort betongen.
 
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Bilandet är den lätta biten. Såga upp ett rutnät med diamantklinga. Hyr en Hilti 1000 eller ännu hellre en cobra om möjligheten finns.

Det jobbiga är att få bort betongen.
Inte en Cobra, en ren bilningshamamre är bättre. Hilti 2000, Hilti 3000, Bosch GSH-27 osv
 
Det låter som sagt högst osannolikt att plattan för altanen är mer än 300 mm tjock. Jag skulle tippa 150 mm på sin höjd.
Ta reda på hur tjock den egentligen är, troligtvis är den inte ens 150 mm och då förändras läget.

Skulle den nu vara 300 mm tjock så skulle jag tagit dit en grävare med rätt verktyg, det vill du varken bila eller skyffla bort själv.

Om du nu ska ge dig på det så är det största maskinen du kan hitta samt en motorkap du behöver. Och många lediga kvällar...
 
Behöver klargöra lite: Det är alltså en redig betongklump med en höjd på 70cm. Det är nämligen en gammal åkare som byggde huset. Han hade en betongramp upp till garaget. Näste ägare byggde om garaget till kök och "fyllde på" rampen med betong (en betongaltan helt enkelt) så det finns mycket att ta på, men det är klart, det lär ju finnas armering som man måste kapa bort.

Om man tittar på det från ett kostnadsperspektiv hur mycket kan det gå på att låta en firma (Stockholm) bila bort och forsla bort den mängden betong?

Alternativet är så klart att låta plattan vara och sedan bygga på med isolering och golvvärme och acceptera att man får ta något/några trappsteg upp från vardagsrummet in till innerummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.