Vi har rivit ut golv och väggar i vår källare (byggd 1966) samt dränerat på utsidan. Innan vi nu bygger upp alltihop igen tänkte vi passa på att byta avloppsrören som ligger i eller under betongplatta på mark. Det är ca 10 meter totalt som ska bilas upp. Problemet är att vi inte lyckas hitta någon firma som vill göra arbetet - åtminstone inte till fast pris!
Anledningen verkar vara att det finns risk för att plattan är riktigt tjock, man kan se delar av den via en renslucka i garaget och det ser lite jobbigt ut...
Jag avskyr att göra arbeten på löpande räkning, men det verkar som om vi är tvungna. Någon som vet ungefär vad som är ett vettigt löpmeterpris och något om tidsåtgången? Eller ännu bättre - som känner till någon firma i Sthlm som kan åta sig arbetet...
Tacksam för hjälp.
 
men nu är jag ju bara ett klent fruntimmer som dessutom jobbar heltid och har tre småbarn så jag hade hoppats att någon firma kunde göra jobbet...
Har fått tag i en firma som kan tänka sig att göra jobbet för 375 kr + moms, men de vägrar att ens uppskatta hur många timmar (veckor...) det kan tänkas ta. Och ja - maken är också rätt klen ifall någon undrar ;)
 
Ta kontakt med någon betongsågare. De borde kunna ge dig ett meter pris.
 
Ja då är det dags för maken att bygga på sig lite med Hiltin:D(

Mvh
 
kimpo skrev:
Ta kontakt med någon betongsågare. De borde kunna ge dig ett meter pris.
mja såga i plattan kan vara lurigt om man inte är 128% säker på var all vatten avlopp och el ligger.. Bila är mycket säkrare.
 
hos kommunen och hämtat alla ritningar över huset de hade, så vi är hyfsat säkra på var vatten och avloppsledningar är dragna.
Vår tanke nu är att skära ut med såg + bila bredvid det gamla avloppet och helt enkelt strunta i att ta upp det gamla, bara lägga nytt bredvid. Vid påkoppling till övervåning och mot kommunens rör måste vi förstås byta det gamla, men hoppas slippa det i övrigt.
Det måste ju vara lättare att bara lägga nytt än att byta ut? Det minskar dessutom risken för att ha sönder avloppet medan vi arbetar (och på så sätt riskera att inte kunna bo i huset).
 
Är det någon som känner till en firma i stockholmstrakten som kan ta på sig att bila i betongplattan och lägga nya avlopp? Verkar vara omöjligt att hitta någon som gör båda delarna, för mig känns det självklart att det måste samordnas??
 
Låt en av dem ta helheten och kontraktera den andra, de är ju vana att samarbeta. Var och en av dem kan sedan fakturera er för sitt arbete.
 
Det brukar oftast bli billigare med löpandetimdebitering. Men eftersom jag har en firma i den branschen så kan jag hålla med om att det är svårt att veta hur det ser ut under. Det är omöjligt att beräkna så om man ska göra det måste man ta in i beräkningen att det är riktigt hård och eländig betong, detta gör ju att priset blir högre.
Men någon ungefärlig kostnad om det är ett normalfall borde ju kunna lämnas.
 
vart i stockholms området är det?
 
Lidingö
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.