Funderar på att bila upp golvet i källaren, och undrar främst om man som amatör vågar göra detta själv.

Vad behöver man tänka på, tanken är att bila upp allt för att sätta in golvvärme (vattenburen).

Hur djupt måste man bila, och hur närma väggarna vågar man ta för att inte riskera något?
 
Har bilat källare tidigare och svaret är först och främst "det beror på konstruktionen".

Plattan och väggarna kan vara gjorda på alla möjliga vis, så har du en konstruktionsritning är det bra. Annars är det utseende och årgång på huset som kan vara vägledande.

Och ja, du kan absolut bila upp själv. I all sin enkelhet åker du till närmaste uthyrningsfirma och hyr en stor Hilti med mejsel samt gärna en luftrenare. Skaffa lite plastdörrar att sätta igen med också. Sen är det bara att köra igång. Rekommenderar hörlurar med blåtand så du har något att lyssna på när du är igång.

Jag föredrar att bila och bära ut i hinkar till container/storsäck/släp. Beror på dina förutsättningar. Men det är gott att bli av med materialet samtidigt som lite omväxling från bilandet i form av att bära ut material är skönt för ryggen.
 
Huset är byggt på 1960, tror väggarna är av betong.

Ska leta upp en konstruktionsritning.

Vad tror man, tidsmässigt? Min tanke är att köra igång på helgerna etc!

Sparar man mkt pengar på att göra det själv, rätt dyrt att ta in hantverkare på ett sådant ”skit” jobb?
 
Jag och en kompis bilade och grävde ur ca 35 cm i ett rum på 15 kvadrat. Tunn betongkaka, 7 cm kanske, med blålera under. Lyfte ut allt överskottsmaterial i murarhinkar via källarfönstret. Det blev 15 släp totalt och det tog två dagar, gjorde inget mer jobb i det rummet den veckan om man säger så...
 
  • Gilla
Cjkfhjjjkk
  • Laddar…
Hur stor är källaren? Jag har inte själv bilat ut en källare men räkna med att utöver bilningen bör du gräva ytterligare 200 mm för isolering. det är ca 10 kubik jord på 50 kvm källare = ca 15 - 18 ton jord.
Jag skulle nog inte göra 50 kvm utan goda vänner som hjälper till alt mycket tid.
 
Jag är precis klar med mitt rum i källaren. 26m2

Tog bort allt material till underkant sula. Markduk, 10cm makadam, 15cm jackon super xps 300, 1cm isolering utmed vägg, 10cm skb betong. Snäckformation 16 slang ingjutet.

Tufft arbete är det.

Kan vara intressant att kolla upp radonhalt.
 
Detta tog mig 2dagar att göra. Imorgon kommer sugbilen och tar bort massorna. 40cm skall jag ner.
 
  • Uppgrävd betong och grus på ett golv i förberedelse för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrik Jacobsson och 3 till
  • Laddar…
Imponerande ! Vad tror ni det skulle kosta om en hantverkare gör arbetet?
 
Sugen gillade inte riktigt leran som kom fram i botten.
 
  • Arbetare i hål i betonggolv inne i halvfärdigt badrum suger upp lerig jord med grov dammsugarslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Vad kostar sugbilen?
 
2200kr I timmen. Räknar på 3dagar så runt 50-60k
 
A atomlab skrev:
2200kr I timmen. Räknar på 3dagar så runt 50-60k
Hur många kvadrat i källaren ska sugas?
 
Ok, ja det var väl det jag trodde ungefär.
 
Kretikos Kretikos skrev:
Hur många kvadrat i källaren ska sugas?
68kvm
 
Jag som tyckte det var dyrt att deponera 10 Ton betongmassor från min tvättstuga.....4700kr kostade det. :surprised::rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.