Det finns 100-tals trådar här på forumet om att bila fram och byta 4" gjutgärnsrör vid renovering.

Dem flesta föredrar slätvända och fernco/jet skarvkoppling framför gummipackning i muff, jag lyckas dock inte lista ut orsaken?

jag har en rensbrun i golvet och vill byta till plaströr fram till rensbrunnen, själva avloppet är ingjutet i/under plattan som består av stenhård betong med mycket sten (hilti te3000 hård, om man säger så..)

risken för att skada rören vid bilning känns överhängande, jag vet inte exakt var röret ligger och från koll på andra ställen verkar det inte ligga något grus runt rören vad jag kunnat se.

vet inte hur nära röret jag kan gå loss med hilitin, alla stora stenar gör det ju svårare, en sten kan ju ligga an mot röret utan att jag ens ser det.

frågan blir, kan rensbrunnen med muff ta skada om röret spricker? eller släpper blyet loss röret ur muffen och i stället gör arbete lättare?

precis före muffen sitter troligen ett grenrör, så frågan är hur nära jag måste gå för att få till en slätända, just av den orsaken känns muffen säkrare.
20150709_135926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



några tips?
 
Krilleman
Får du loss det ev grenet eller röret ur gjutjärnsrören så kan du ju montera en gummibussning. Men nästan alltid sitter dessa som berget i skon. Så resultatet brukar bli att det går sönder mer än man önskar.

Bila försiktigt är det enda tipset! Låt det ta den tid det tar att vara försiktig.

Vid den oftast ofrånkomliga kapningen av röret, brukar använda någon typ av fernco-koppling (har dykt upp godkända kopior på sistone) för dessa har ett större spann. Tex 100-115mm. Vilket är bra då gjutjärnsrören från förr har varierande storlek. Men är röret 110mm kan du även använda en JET-koppling.

Plastmuffar ska endast monteras på plaströr.
 
lika illa som jag misstänkte, rören är i bra väldigt bra skick förvisso, men finns det risk för att muffen på rensbrunnen spricker om röret innuti spricker? huset är byggt 1970, användes fortfarande bly och lin som tätning då?
 
Krilleman
Nej, rör som är instucket i en muff brukar inte spricka samtidigt.

Utan får du en träff med bilmaskinen på röret så spricker oftast inte muffen samtidigt. Är prylarna i någelunda bra skick är risken minimal.

Tätningsmässigt kan det vara vad som helst, en gammal strumpa, plastkilar, drevat bly.
 
det känns ju som att man helst skulle vilja koppla på i muffen med en gumminippel 123x110, men om röret inte spricker av sig själv känns det ju ändå riskabelt att gå på med släggan på röret för att spräcka det och dra ut det i delar.

hmmm...får väl helt enkelt köpa en nippel och en fernco koppling och se vilken som behövs.

tackar o bockar för bra råd
 
Krilleman
Kapa självklart på lämpligt ställe med tigersåg innan du går på med slägga på det som ska bort, även fast du ev kan använda dig av muffen på rensröret.

På så sätt kan man känna om insticket sitter som berget och ändå kunna ansluta med en fernco!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.