Hej!

Är det möjligt att bila upp vårat badrumsgolv så man kan justera dessa rör, eller åtminstone flytta bak inkommande vatten från vägg så man kan få gips utanför ytterväggsisoleringen bakom rören?

Mvh
Bambi
 
  • inkommande vatten 2 007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inkommande vatten 2 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • inkommande vatten 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle inte våga mig på att bila upp golvet i det där läget. Det är en sak med stålrör, de håller nog, men koppar vette tusan. Känns spontant som att de lätt kan skadas av bilning. Sen behöver du antagligen komma åt en skarv eller bila så pass mycket så du kan kapa och skarva.

Jag har svårt att förstå vad du vill uppnå. Är det pga frysrisk du vill dra om rören eller nåt annat?
 
Fyll med gipsspackel bakom röret istället om det är gipsen som är viktig, annars så sätt tillbaka skivan framför och låt det vara.

Protte
 
Hej!

Har pratat med en väldigt duktig rörkille och en besiktningsman nu. Båda tyckte att det såg mycket dåligt ut och att inga regler anträffande installationsregler, monteringsanvisningar eller kontrolelr kan ha utförts. Detta kanske håller ett tag sa de men OM de börjar läcka(tänkt att bo här länge, så får jag bila i stället vid nästa renovering) så är det bra tryck i dessa rör då det inte är tätt bakom dem är det stor risk för att vatten sprutar ut och skadar syllen en bra bit plus att det kan rinna in under tätskiktet. Sen gillade de inte klacken då det ska sticka upp en bit av plasten runt rören, pga att kondens bildas på rören och de vill man inte ha ner i kulverten eller plattan.

Då det var ett nybygge så fanns det inte mycket att orda om, synd att de inte skötte sin kontroll när de reste väggen bara, då det står klart och tydligt i branschreglerna (som alla auktoriserade företag skrivit under) att kontroll ska utföras och det har uppenbarligen missats här då inget är följt.

Jag starta tråden innan jag fråga dem för jag vet att här finns mycket kunnigt folk!:)

Ha de bra

Kram Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.