Håller på och bilar spår i mina stenväggar där jag skall dra el sedan.

Har nu slitit ut två slagborrmaskiner som jag försökte använda som bilmaskiner samt 3st mejslar av olika typ och fabrikat..
Jobbar mig sakta sakta fram genom puts och uråldrig stenhård tegelsten. På sina ställen har väggen "reparerats" och betong använts istället för puts :)

Så, goda råd för att göra mitt jobb enklare? Tar en djävulsk tid att bila manuellt helt enkelt.

Funderar på att hyra en spårmaskin (en sån där med två vinkelslipar) och spåra med så att jag "bara" behöver hacka ut det imellan sen, men osäker på hur mycket det verkligen underlättar det hela.

Jag har en vägg klar och 3 till att göra, så alla goda/glada tipps på hur man gör det här snabbt/snabbare och enkelt/enklare är extremt välkomna!
 
Använder du en slagborr, eller en borrhammare? Den senare är det man ska använda i sten/betong.
 
Låna en spårmaskin och kör upp spåren. . Du ställer in maskinen på det djup du vill ha och sedan kan du i lugn och ro bila bort emellan spåren. Misstänker om man kör med slagborr eller borrhammare att det sprätter bort ganska mycket i onödan.
 
Använd spårmaskin, eller vinkelkap med "diamantskiva" , det dammar på ett sätt som måste upplevas för att förstå, samt en viss risk att man råkar kapa i nåt man inte trodde fanns där,
Annars blir du inte klar före midsommar.
 
Redigerat:
Dammar, mjo.
Men helt klart, hyr en spårmaskin.
Sparar asmkt tid.
 
Ja satsa på vinkelslip om du vill spara in på hyreskostnader. Annars, hyr och hyr även en dammsugare som kopplas till spåraren. (Det kommer ändå damma som fan)
 
Just nu flyter det på ganska bra med själva bilningen, så kör nog manuellt hela vägen i det här rummet och hyr en spårmaskin för nästa rum.

Steg 2 blir väl att fästa rören i spåren. Jag kör med flexirör och planen är att använda limpistol för att punktfästa där det går. Finns det något bättre sätt? Jag dömde ut spik men det kanske jag inte skulle gjort..

Steg 3 blir att putsa igen spåren. Finns det några knep där för att få putsen att bita ordentligt när det är ganska små ytor det handlar om? Här och där är det ju bara en 4-5mm till röret och jag är lite orolig för att putsen inte skall stanna kvar.
Lurar på om det finns något annat material som "kletar" bättre och som klarar att läggas i tunnare lager än puts.

Edit: Pratade lite med Optimera om återfyllningsmaterial och dom menade att jag skulle försöka se om det är kalk- eller sandbaserat puts på de gamla väggarna och välja något gipsbaserat spackel som blandas med vatten utifrån det. Eventuellt lägga i primer i spåren för vidhäftning (det kan bli läskigt, kladdig skit :( )
 
Redigerat:
Gypsum använder jag själv i mitt hus, har fungerat utmärkt och är väldigt enkelt att arbeta med.
 
Jag tog nåt reparationsbruk, Funkade utmärkt
Fäste rören lite här och var med en spik eller skruv så gott det gick, murade sedan fast dem..
Och när du ändå håller på, så vill du ju ha antenn och nätverksuttag överallt..
 
Använd spik,skruv eller fantasi för att punktfästa rören. Spåren putsar du lätt igen med gipsspackel, exvis Ardex 828 eller motsvarande gipsfillers som finns bl a i färgbutikerna. Gipsspacklet sjunker inte in lika mycket som vanligt sandspackel och torkar mycket snabbare. Primer behövs inte men borsta bort lösa partiklar. Placera spackel i spåret och dra jämnt genom att dra spackelspaden på vardera sida om spåret. När gipsspacklet torkat avslutar du med vanligt sandspackel.
 
Tack för tipsen! Har en säck gipsspackel som jag använde efter att några fönstermontörer varit här och demolerat.. förlåt.. monterat fönster.

Nätverk och telefon drar jag såklart, kan ju inte låta dottern sitta med något halvtaskigt wifi när man kan få gigabit på sladd :) Det enda jobbiga var att jag inte var införstådd med att jag inte skulle dra det jämte elen (störningar) så måste spåra eget för det, vilket innebar lite ändringar i planneringen :)

Tack för alla goda tips! Nu skall jag dra elen genom rören och sätta dem på plats!
 
Kanske vill frugan ha lamputtag ovanför fönstren också? :D
 
Dra elen i rören och sen sätta dit dem? :)
 
Skit i och hyr en! Köp en på Jula istället för 795:-. Släng den sedan när du är färdig eller sälj den på Tradera!

Dammar mycket lite om man kopplar en sugare till!
 
Mangan skrev:
J Jag dömde ut spik men det kanske jag inte skulle gjort../QUOTE]

Varför dömde du ut spik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.