R
Jag har en plastbrunn (Jofa med blå plast innuti) i ett hus från 90-talet som sitter i betongplattan. Ska renovera badrummet och undrar hur jag jag ska få ut brunnen. I bottenplattan löper vattenburen golvvärme. Jag var inne på Bauhaus hemsida och ser att de finns ett flertal olika borrhammare och bilningshammare med olika vikt osv. Vilken är lämplig?
- Samt, hur bör man gå tillväga, lägger man borret längs med kanterna runt brunnen och hackar precis runt kanten runt den?
- Har Jofa en ersättningsbrunn som är precis lika djup och utlopp på samma ställe?
- Vilken betong fyller jag igen hålet med runt om den nya brunnen?
- Tar jag ett multifunktionsverktyg för att fimpa av det rör som mynnar in i brunnen? Och har den nya brunnen en muff som tätar mot det gamla plaströret?
 
Roland, nu är ju detta ur en synpunkt ett lite trist inlägg utan svar på din fråga, men istället med ämnad omtanke. Har du den kunskap som behövs för att renovera ett badrum så att tätskikt och brunnar är fackmannamässigt utförda? Det låter som möjliga framtida försäkringproblem här ..
 
Ta en maskin som inte är för stor, 4-5kg tror jag blir lagom.

Börja ca. 6-7 cm ut från brunnen och bila inåt (hålet kommer att bli koniskt).

När du får upp brunnen får du kolla vad det är och vad som passar men är det från 90-talet borde det finnas likadana.

Kapa inte röret som kommer till brunnen!
Där ska du ju trä på den nya.

Vanlig grovbetong kan du laga hålet med men det härdar långsamt. Husfix Rapid kanske är ett alternativ om du har mer bråttom (men kolla det med Casco först om det fungerar!)...
 
R
anders07 skrev:
Ta en maskin som inte är för stor, 4-5kg tror jag blir lagom.

Börja ca. 6-7 cm ut från brunnen och bila inåt (hålet kommer att bli koniskt).

När du får upp brunnen får du kolla vad det är och vad som passar men är det från 90-talet borde det finnas likadana.

Kapa inte röret som kommer till brunnen!
Där ska du ju trä på den nya.

Vanlig grovbetong kan du laga hålet med men det härdar långsamt. Husfix Rapid kanske är ett alternativ om du har mer bråttom (men kolla det med Casco först om det fungerar!)...
Tack då vet jag.
 
Har du plaströr anslutet till brunnen så är det nog bara att dra loss den gamla när du bilat fram den. Ang verktygsval så beror det lite på hur hård betongen är, min betong hemma är från 40-talet (cementbrist under kriget+70-80 år är tydligen betongs mjukaste ålder) så en liten jula-borrhammare med bilfunktion och även lite dyrare motsvarande Metabo UEH2250 tuggar den med lätthet. Använd passande mejsel i maskinen snarare än ett borr. Jag gjöt igen runt mina brunnar i plattan med grovbetong men man kanske ska lämna sista centimetrar och använda flytspackel där för att få fint och lättare att skapa fallet mot brunnen.

Brunnen kan du nog mäta innan du tar loss den, bort med vattenlåset så du kan se djupet och storleken på utloppet. Ingen aning hur man ska tänka kring golvvärmen eller tätskikt och sånt, har ingen sån lyx i pannrummet här:)
 
R
Bra tack
 
ROT-bruk brukar vara lämpligt vid en renovering, härdar snabbt och går att få en slät yta på.

Börja lite utanför brunnen, ev kan du börja med att slå sönder brunnen på motsats sida om utloppet, är det en brunn med avlopp rätt ner så bör du proppa i nåt så du inte får en massa skräp i avloppet som kanske orsakar ett stopp i framtiden
 
R
nino skrev:
ROT-bruk brukar vara lämpligt vid en renovering, härdar snabbt och går att få en slät yta på.

Börja lite utanför brunnen, ev kan du börja med att slå sönder brunnen på motsats sida om utloppet, är det en brunn med avlopp rätt ner så bör du proppa i nåt så du inte får en massa skräp i avloppet som kanske orsakar ett stopp i framtiden
de är en brunn som går ut åt sidan.

Men 5-6kg bilhammare behövs alltså med ett spett på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.